Kohout na cibuli podle receptu z Podkrkonoší
Společné pojídání pečeného kohouta je spojené s již téměř zapomenutým zvykem stínání kohouta, který se v našem kraji v minulosti v některých obcích praktikoval o Posvícení nebo v období po žních.
Zvyk stínání kohouta byl nejen formou lidové zábavy, ale i symbolickým obřadem, který měl svůj význam. Dříve byl rozšířený v mnoha regionech – ve východních a jižních Čechách, na Chodsku, na Moravě i na německé straně v blízkosti našich hranic.
Jeho obsahem byla dříve skutečná, později jen symbolická poprava kohouta, který představoval pýchu, zlo, nebo tzv. „neřád“ v obci. Účastnili se ho mládenci, kteří z hospodářských dvorů vybrali nejpyšnějšího kohouta. Později ho nahradila dřevěná maketa nebo džbán s kohoutím pírkem.
Jeden z chlapců, obvykle ten nejmladší, měl se zavázanýma očima cepem či dřevěnou holí zvíře setnout. Přítomní mládenci mu radili, nebo ho záměrně mátli, a sledovali, jestli se trefí. Po symbolické „popravě“ následovala hostina. A co jiného by se na ní podávalo než pečený kohout.
Podle lidové věrouky byl kohout považován za ztělesnění mužské pýchy a hlučnosti, ale také jako zvíře hlásající nový den. Jeho poprava ukončovala konec jednoho období, v tomto případě léta spojeného se sklizní a očistu před novým. A jak se pečený kohout připravoval v Podkrkonoší?
- 1 kohout
- ¼ kg uzeného vepřového bůčku
- 70 dkg cibule
- bobkový list
- sůl
- pepř
- sádlo
- 4 lžíce másla
Naporcovaného kohouta vložíme do kastrolu s máslem a sádlem a asi čtvrt hodiny opékáme. Maso odložíme na talíř a do tuku vsypeme cibuli, koření a podusíme. Do cibulové směsi vložíme porce masa, přidáme nakrájený uzený bůček a vše dáme do trouby péct. Pečeme přikryté v průběhu pečení podléváme, aby maso bylo křehké. Před dopečením na chvíli odkryjeme. Podáváme domácím chlebem.
Nejnovější recepty
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.