Designérka nové lanovky na Ještěd Anna Marešová a bývalý přednosta staré lanovky Pavel Vursta v Setkání u mikrofonu. Pozvala je Marcela Augustová

Ve 30. letech minulého století ji postavili a zprovoznili během dvanácti měsíců, teď lanovka na Ještěd už tři a půl roku, od tragické nehody v říjnu 2021, nejezdí. Pozvání od Marcely Augustové do Setkání u mikrofonu přijala designérka nové lanovky na Ještěd Anna Marešová a dlouholetý přednosta staré lanovky Pavel Vursta.

„Trochu už ji tady vidím, jenom jsem ještě chtěla říct, že nepracuju sama, že pracuju v týmu, že nás je víc, to je důležité říct. A je to vlastně fajn tady stát na tom místě, protože člověk vidí celou tu krajinu úplně naživo. A myslím si, že to té lanovce tady může velmi slušet,“ uvedla Anna Marešová, se kterou Marcela Augustová natáčela rozhovor přímo na svazích Ještědu. Pracovat na nové lanovce je pro designérku velká čest i výzva, protože Hubáčkovu stavbu považuje za jednu z ikon České republiky.

Designérka Anna Marešová

„Velkou inspirací se pro nás stala právě budova Ještědu. Náš záměr je, aby ta lanovka byla opravdu pro lidi. To znamená, aby byla praktická, příjemná, ale zároveň technologicky vyspělá. A taky jsme chtěli, aby nějakým způsobem komunikovala právě s tou budovou. Takže jsme tam vymysleli takový sci-fi vtípek se světlem, který není rušivý. Je to jenom taková věc při tom, když ta lanovka, v uvozovkách, přistane ve stanici, tak se rozsvítí kužel světla a může to působit jako UFO,“ nastínila designérka. Kabina bude jen jedna, velká a prosklená.

„Myslím, že důležitý je nejen pocit v té kabině, ale zároveň by cesta toho cestujícího měla začínat už v té stanici. Takže já jsem velmi ráda, že bude přistoupeno i k těm novým stanicím. Ten nový systém na dvou lanech, který se nazývá Funifor, tak je jedna z nejbezpečnějších, možná ta nejbezpečnější varianta lanovky vůbec. Myslím si, že to byla dobrá volba. Stanice díky tomu budou velmi subtilní,“ dodala Anna Marešová. Dolní stanice nové lanovky by přitom měla být na konečné tramvaje.

Bývalý přednosta lanovky Pavel Vursta

Druhým hostem Marcely Augustové v Setkání u mikrofonu byl někdejší dlouholetý přednosta lanovky na Ještěd a její velký znalec Pavel Vursta. Co vlastně říká na futuristicky laděný návrh Anny Marešové?

Bývalý přednosta a znalec lanovky na Ještěd Pavel Vursta s moderátorkou Setkání u mikrofonu Marcelou Augustovou

„Podle mého názoru se taková velká kabina, a to mám zkušenosti z toho 20letého provozu, málokdy obsadí. Jenom ve špičkových termínech a ve špičkových chvílích. Tak tam mně to připadá, že spíš se hodí do velkých středisek, lyžařských či turistických, ale pro náš takový pokojný Ještěd, tak si myslím, že to je až moc. Důležité ale je, že to vyprojektovali až z konečné tramvaje. Mám na to i důkazy z historických dokumentů, že České dráhy v roce 30, když vykupovaly pozemky, tak si vykoupily pozemek až na konečné tramvaje. A dokonce mám na to doklad, že tam byl patník Českých drah. Takže to s tím souvisí a mám radost, že to bude takto vyprojektované. Ale velikost té kabiny mi příliš nesedí,“ komentoval budoucí podobu lanovky Pavel Vursta.

Co ještě v rozhovor uslyšíte? Například co dalšího ještě Anna Marešová navrhla a za co dostala ocenění, co si myslí o udržitelném designu i v čem vidí smysl. Dozvíte se také, co Pavel Vursta jako znalec lanovky na Ještěd ke svému oblíbenému tématu chystá pro veřejnost.

autoři: Marcela Augustová , reČRoL
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat