Lanovka na Ještěd nesplňovala technické normy. Podle Drážní inspekce neměla být vůbec v provozu

8. listopad 2024 14:20, aktualizováno

Lanová dráha na Ještěd v roce 2021 havarovala, protože nebyla dostatečně zabezpečená. 8. listopadu 2024 to uvedla Drážní inspekce s tím, že z kabiny byly v rozporu s právními předpisy odstraněny prvky, které v případě nouze měly spustit automatickou brzdu.

Čtěte také

Drážní úřad taky podle inspekce nedostatečně kontroloval stav lanovky. Provoz dráhy dovolil i přes to, že měla zkorodovaná lana. České dráhy podle zprávy zanedbávaly údržbu a neměly k ní potřebnou dokumentaci.

Podle Českých drah kabina bezpečnostní normy splňovala. Posouzení provozuschopnosti bylo podle mluvčího Českých drah na Drážním úřadu.

Při nehodě v říjnu 2021 zemřel jeden člověk. Škoda dosáhla 10 milionů korun.

Aktualizace 8. listopadu 2024, 14:20:

Kabina lanovky od zastávky tramvaje v Horním Hanychově k vysílači na Ještědu se zřítila 31. října 2021 odpoledne. Policisté a inspektoři hned po neštěstí řekli, že na vině bylo přetržené zrezivělé lano. Případem se ale inspekce zabývala i dál a zjistila, že kabiny neměly automatickou nouzovou brzdu. Jedna z nich proto po laně sjela a zřítila se. Byl v ní průvodčí, který nehodu nepřežil.

Jak je možné, že lanovka jezdila, i když měla takové závady, prověřovala Drážní inspekce. Provoz bez nouzového zabezpečení nesplňuje právní ani technické normy, jak uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Technici odpovědní za kontrolu lanovky byli akreditovaní u Drážního úřadu. Dokumentace, kterou k revizím vydávali, nebyla podle inspekce kompletní.

Drážní úřad v reakci na zprávu řekl, že se o chybějící brzdě dozvěděl až po pádu kabiny. Problém podle mluvčí Pavlíny Strakové vznikl už v 70. letech 20. století. Úřad se ale o stav dráhy stará až od svého vzniku v roce 1995. Závěry ze zprávy vyšetřuje policie.

Lanovku posledních 30 let vlastnily a provozovaly České dráhy. Ty se spoléhaly na zmíněné kontroly Drážního úřadu, které ji označily za provozuschopnou. Mluvčí drah Filip Medelský řekl, že lanovka měla průkaz způsobilosti. Případný zákaz provozu lanovky byl proto podle něj na Drážním úřadě.

autoři: Český rozhlas , reČRoL
Spustit audio

Související