Před 122 lety vyjely v Jablonci první tramvaje. Kromě lidí tehdy přepravovaly třeba i uhlí nebo ječmen

7. února 1900 byl v Jablonci nad Nisou zahájen provoz elektrických tramvají. První zprovozněná trať měřila víc než devět kilometrů a vedla z Mírového náměstí až do Rychnova. Ještě během téhož roku přibylo dalších pět úseků. Na zprovoznění jabloneckých tramvají měli zájem hlavně tamní továrníci.

„Jablonec trošku trpěl tím, že neměl přímé spojení železnicí s vnitrozemím a nejbližší místo pro překladiště bylo v Rychnově, takže Jablonec hledal nějaké spojení svých fabrik, skláren a různých dalších dílen právě s Rychnovem. A jako nejvhodnější se ukázala úzkorozchodná tramvaj,“ popsal situaci v Jablonci nad Nisou na přelomu 19. a 20. století Tomáš Krebs z libereckého Boveraclubu, který zachraňuje historické tramvaje.

Jablonec nad Nisou je hodně členitým městem, které i dnes je v zimě obtížně průjezdné, proto si jen těžko dokážeme představit, jak to na začátku 20. století zvládaly tramvaje. „Na ty zimní podmínky byly Jablonecké elektrické dráhy připravené. Měly celkem čtyři vlečné sněhové pluhy, a pak ještě dvě upravené tramvaje, takže jakmile začal padat sníh, tak ty vozy vyjížděly do terénu a průběžně se udržovala trať,“ přiblížil Tomáš Krebs. S odklízením sněhu na trati pomáhali i zaměstnanci, v případě kalamity i armáda.

Po dobudování měřily tratě jabloneckých tramvají kolem dvaceti kilometrů. Do dnešních dob z kolejí zbyl jen kousek v Kubálkově ulici u Obchodní akademie, na některých domech pak jsou ještě litinové úchyty na trolejové dráty. V Janově naproti sklárně na konečné se zachoval také původní sklad, v Jablonci - Vrkoslavicích pak zůstalo překladiště, kam vozily tramvaje uhlí, ječmen a slad pro potřeby nedalekého pivovaru.

A jak původní tramvaje vypadaly? To nám prozradil vrkoslavický rodák Jiří Fabián, který jabloneckými tramvajemi jezdil do svých třinácti let, kdy v roce 1965 jejich provoz skončil. „Byly to ještě staré tramvaje, žádné zavírání dveří. Byl tam řetízek, naskakovalo i vystupovalo se i za jízdy. Bylo to bezvadné.“

Spustit audio

Související