Jak vzniká design nových aut? A proč jsou populární retro styly? I na to nám odpověděl automobilový designér Michal Kačmár
Setkání u mikrofonu tentokrát neproběhlo v rozhlasovém studiu, ale na přehlídce tuningových i historických vozů Prague Car Festival. Moderátor Petr Kumpfe si tam k mikrofonu pozval automobilového designéra Michala Kačmára. Řeč tak byla hlavně o navrhování interiérů a exteriérů nových vozů.
Slovenský rodák Michal Kačmár cestuje kvůli své profesi po celém světě a v mezičasech bydlí v Harrachově. Pracoval například pro automobilky Škoda, Jaguar Land Rover, Hundai, nebo Lynk & Co.
„Pro mě je velkou výzvou, když chodím z firmy do firmy, že se musím rychle přizpůsobit myšlení té firmy, pochopit ji. V dnešní době toto stádium musí člověk projít hrozně rychle,“ nastínil Michal Kačmár, že jednou z potřebných vlastností automobilového designéra je schopnost rychlé adaptrace.
A jak vlastně probíhá navrhování design nových vozů různých značek? V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století si podle Kačmára výrobci automobilů najímali designéry pro jejich styl. Když v oboru začínal, měl designér ještě velké slovo, teď už je ale proces designování aut odlišný.
„V devadesátých letech se auta tvořila velmi osobně, v podstatě designér vedl ten projekt od A do Z. Dnešní doba je podstatně rychlejší, takže osobní přístup je cítit podstatně méně. Teď je to spíš týmová práce,“ přiblížil Michal Kačmár.
Dá se v současném automobilovém designu vytvořit něco nového, nebo je budoucností návrat retro stylů? „Retro styl vždycky nějakým způsobem navodí nějakou nostalgickou atmosféru, kterou lidi mají rádi, protože člověk rád vzpomíná. Ale v dnešní době se určitě dá něco vytvořit, a proto, jak chodím z firmy do firmy, tak hledám inspiraci, i kde je můj osobní level. Snažím se posunout kreativitu a v těch firmách to jde,“ odpověděl Michal Kačmár.
A co ještě v rozhovoru zaznělo? Třeba jak se člověk k takovéto práci dostane, nebo jaké to je, cestovat za prací napříč celým světem. Dozvíte se také, že automobilový design není jedinou tvorbou, kterou se Michal Kačmár zabývá. Poslechněte si záznam celého rozhovoru.
Související
-
Dobrý film z cirkusového prostředí nevznikl 50 let, říká o motivaci natočit Cirkus Maximum režisér
Hostem v Setkání u mikrofonu byl televizní režisér a producent Artur Kaiser. Jako bývalý artista splnil svůj sen a natočil hraný film z cirkusového prostředí.
-
Opuštěné průmyslové objekty ji odjakživa zajímaly. Vratislavickou Zauhlovačku se rozhodla zachránit
Po světě chodí lidé, kteří rádi navštěvují opuštěné budovy a chátrající továrny. Jednou z nich je Jitka Jakubičková, vedoucí spolku AvantgArt.
-
Žitava známá neznámá. V čem může být německé město u hranic pro Čechy atraktivní?
Jezdíte do Žitavy na nákupy? Co dalšího toto město a jeho okolí nabízí? Moderátor Petr Kumpfe se ptal Dagmar Hrehové z Turistického infocentra v Žitavě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.