Setkání u mikrofonu: V hlavní roli Tatra MTX V8, jediný československý supersport
Pokud se vám v kině líbila filmová novinka Ferrari, tak budete určitě dobře naladění na další Setkání u mikrofonu. Jeho tématem je legendární závodní automobil MTX Tatra V8, který byl vyroben jen ve třech exemplářích. A v tom s výrobním číslem 1, který byl nedávno vystavený na pražském automobilovém festivalu, natáčel Petr Kumpfe s Přemyslem Balážem, majitelem tohoto unikátního vozu a také držitelem licencí na jeho možnou další výrobu.
„Tohle auto vzniklo už za tvrdého komunismu, když tady byla velikánská chuť závodit s něčím víc než jen s žigulíky a škodovkami, a byl tady obrovský potenciál v tatrováckých motorech, protože to byly vzduchem chlazené V8. A firma Metalex měla už v té době přes dvacet let zkušenosti se závoďáky a formulemi. Chtěli to posunout dál, chtěli postavit pravý okruhový speciál,“ přiblížil původ Tatry MTX V8 Přemysl Baláž.
„Pak přišla Sametová revoluce a vymýšlelo se, co dál. Buďto úplně ten projekt odepsat, anebo do toho ještě víc investovat. Vymyslelo se, že tenhle závodní okruhový speciál by šel homologovat pro běžný provoz. Metalex se rozhodl jít touto cestou. Po té homologaci auto zveřejnili na pražském autosalónu v roce 91,“ pokračoval Přemysl Baláž.
Československý supersportovní automobil měl na pražském autosalónu obrovský úspěch. Firma Metalex plánovala pouze limitovanou stokusovou výrobu, aby si vůz zachoval luxusní charakter. Poptávka ale byla dvojnásobná, což by znamenalo velké investice. Metalex zároveň dostal nabídku k odprodeji celého projektu zahraniční společnosti, která měla s výrobou i marketingem bohaté zkušenosti. Metalex tedy supersport prodal.
„Začali stavět výrobní linku, a když se to mělo rozjet, tak tam byl požár a celá výrobní linka shořela. A než se to začalo řešit přes pojišťovnu a tak dál, tak ubíhala doba a to auto stárlo, už to bylo dál od toho autosalonu. Pak to přešlo na nového majitele, který také doufal, že obnoví výrobu. Jenže to auto už bylo starší, muselo by se nově vyvíjet, aby splnilo nové předpisy. A tak se to táhlo a bohužel zůstalo jen u tří vyrobených kusů,“ dokončil historii vozu Přemysl Baláž, majitel jednoho ze tří exemplářů Tatry MTX V8.
Za jakých okolností ho získal? Jezdí s ním v běžném provozu? Dají se k vozu vůbec sehnat náhradní díly? Jak si československý supersport vede na okruhu proti jiným závodním vozům? Plánuje jako majitel licencí obnovit jeho výrobu? To vše uslyšíte v rozhovoru Petra Kumpfeho s Přemyslem Balážem, který se natáčel v kabině první vyrobené Tatry MTX V8 na podzimní výstavě Prague Car Festival.
Související
-
Bývalá sklárna v Lučanech nad Nisou se proměnila v jedinečné muzeum automobilů a motocyklů
Výjimečné automobilové a motocyklové muzeum vzniklo v Lučanech nad Nisou. Pozornost budí nejen exponáty z minulého století, ale i samotný objekt, ve kterém se nacházejí.
-
Cena pro kolegu: Petr Kumpfe laureátem polsko-německé novinářské ceny Tadeusze Mazowieckého
Petr Kumpfe je dlouholetým spolupracovníkem Českého rozhlasu Liberec, pravidelně připravuje pořady nebo seriály ze života našich nejbližších sousedů v Německu a v Polsku.
-
Jak vzniká design nových aut? A proč je populární retro? Ptali jsme se automobilového designéra
V Setkání u mikrofonu se tentokrát moderátor Petr Kumpfe ptal automobilového designéra Michala Kačmára. Řeč tak byla hlavně o navrhování interiérů a exteriérů nových vozů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.