Reagují živěji, když je něco vezme u srdce, říká o japonských dětech liberecký loutkoherec Filip Homola

Největší audioportál na českém internetu

S inscenací pro předškolní děti Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! bylo Naivní divadlo Liberec na turné v Japonsku | Foto: Josef Ptáček

Ke konci roku 2024 absolvovalo Naivní divadlo turné po Japonsku

Naivní divadlo absolvovalo na konci roku 2024 turné po Japonsku. Tamním dětem hráli liberečtí loutkoherci pohádku pro nejmenší Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! Nejen o této cestě vyprávěl v Setkání u mikrofonu herec, režisér a hudebník z Naivního divadla Filip Homola. Do pořadu ho pozval Zdeněk Kupka.

Zdeněk Kupka a Filip Homola v Setkání u mikrofonu

„Naše divadlo pořádá každé dva roky festival Mateřinka, festival profesionálních loutkových divadel s inscenacemi pro děti předškolního věku, a jezdí k nám hodně japonských hostů. Jedním z nich je tajemník Unimy pro Japonsko. A má nás rád, v podstatě si nás objednal, osvětlil Filip Homola, jak k celému turné došlo. Hostem, o kterém mluvil, byl Takaki Kida, generální sekretář UNIMA Japan, významného Mezinárodního loutkářského centra ve městě Iida.

Zařídil v Japonsku peníze, sály, jak se bude hrát, kdy se bude hrát, vlastně produkci měl na starosti on. Díky našemu festivalu, který máme v Liberci, jsme se dostali ven,“ dodal.

Deset členů souboru liberecké loutkové scény vyrazilo v druhé půlce listopadu 2024 do Japonska, aby tam v několika městech zahráli japonským dětem pohádku určenou pro předškoláky. V pohádce Šššš. Šššš. Hůůů. Haf!, která je o pejscích a vlacích, se totiž nemluví. Jak se jim líbila?

„Na tohle představení reagují podobně jako děti nebo dospělí tady. Je to univerzální téma a rozumějí mu úplně všichni. A jak Japonci to mají, že jsou expresivní v citoslovcích, tak tam je hodně Ooo!, Hmmm a tak. Reakce diváků je živější. Oni jsou celou dobu zticha, ale když je tam něco, co je opravdu vezme u srdce, nebo je to překvapí, nebo je to dramatické, tak reagují,“ popsal reakce japonského publika na českou pohádku.

A co mu na Japonsku jako Čechovi přišlo zajímavé? Kromě jiného to byly například technologie, které byly z hlediska funkčnosti na nejvyšší možné úrovni, vzhledem mu ale připomínaly doby minulé.

„Je to častokrát takové retro sci-fi. Třeba v hotelu na pokoji je skřínka u postelí, kde je ovladač osvětlení, a tak dále. Skvělé, že si může člověk z postele prostě zmáčknout tlačítko a rozsvítí se mu na záchodě. Ale celé je to v retro stylu. Tlačítka jsou cvakací, jako kdyby se vývoj zastavil v 70. letech,“ nastínil Filip Homola.

Jak je to s japonskou slušností, jak s jejich přesností, jak se se svými hostiteli čeští herci domlouvali, a co Filipu Homolovi přišlo na Japonsku nejzajímavější? Poslechněte si záznam rozhovoru.

autoři: Zdeněk Kupka , reČRoL

Související