Povolání: Vlakvedoucí. Koníček? Vlakvedoucí… Nostalgické jízdy s Martinem Veselým
Magazín Vlakem Libereckým krajem se tentokrát vydal do Harrachova za vlakvedoucím nejen nostalgických jízd Martinem Veselým.
Čtěte také
„Zdejší trať, vlastně jediná ozubnicová v České republice, je svým způsobem unikátní a i množstvím technických zajímavostí je krásná. Navíc jsme v prostředí Jizerských hor, které jsou krásné, jsou zde pěkné rozhledy, když se podaří i počasí,“ říká na úvod mladý muž, co ho na historické trati láká.
Přestože je Zubačka momentálně v rekonstrukci, jízdy zvláštních i pravidelných vlaků díky spolku Zubačka Kořenov na trati fungují. Přes léto pořádali pravidelnou osobní dopravu z Kořenova přes Harrachov do Polska do Sklářské Poruby.
Martin Veselý je civilní profesí vlakvedoucí, a ve volném čase se podílí na činnosti společnosti Klubu přátel železnic Českého ráje. „Krom ježdění pravidelné osobní dopravy v Turnově jezdíme každý víkend, lépe řečeno každou sobotu, parním vlakem Českým rájem z Turnova do Rovenska, tam se všelijak střídáme, ale velkou část sobot už jsem tam strávil,“ usmívá se.
Práce je to ale podle něj hezká a člověk si na páru jezdí odpočinout. Nejsou to ale jen jízdy. „Člověk v depu stráví dost času navíc, protože je potřeba parní mašinku připravit, naplnit stroj uhlím, občas dodělat opravy. O ty se starají většinou kolegové. Já jako vlakvedoucí spíš jdu zkontrolovat stav vozu, jestli jsou technicky v rámci možností v pořádku, jestli tam není nějaký bezpečnostní problém, který by kolegové, nebo i já, opravili. A také chystáme jízdní řády, jízdenky a další věci, to, co návštěvník běžně nevidí,“ vypočítává.
V roce 2025 jsou dvě významná výročí železničních tratí; 160 let Turnovsko – Kralupské dráhy, tedy trati z Turnova přes Mladou Boleslav a Všetaty do Kralup se spojkou na Prahu z Neratovic. A 120 let od zahájení provozu na trati Skalsko - Mladá Boleslav – Sobotka.
Co se na tyto oslavy chystá? Jak moc se liší práce vlakvedoucího na klasickém vlaku a u nostalgické dráhy? Jak se chovají lidé v nostalgických vlacích? A kdy začal Martin Veselý objevovat železniční historii? Poslechněte si záznam rozhovoru.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
