Po bitvě u Kursku skončil v bažině, teď motor z tanku znovu přede. Zprovoznili ho v Bílém Potoce

Ekonomické dopady epidemie pocítila i vyhlášená motorkářská strojírna v Bílém Potoce, kde se věnují především historickým strojům. Jejich posledním úspěchem je dokončená rekonstrukce německého tankového motoru Maybach. V Bílém Potoce natáčel redaktor Jaroslav Hoření s muzejníkem a motorářem Pavlem Šerclem.

„Ten motor je vytažen z bažiny někde u Kursku. Během té velké tankové bitvy, která se tam odehrála, tak je to jedna z obětí z té německé strany. Byl nalezen dva metry od tanku, který dostal zásah a ta exploze ten motor z toho tanku vytrhla,“ popsal původ historického stroje Pavel Šercl.

Po vytažení motoru z bažiny putoval nález po sběratelích a hledal se člověk, který by byl schopný stroj znovu zprovoznit. Motor Maybach tak skončil v dílně motoráře Pavla Šercla, který v Bílém Potoce provozuje také Jizerskohorské technické muzeum.

Bitva u Kurska, Operace Citadela (4. července – 23. srpna 1943)

Bitva u ruského Kursku z léta1943 je největší tankovou bitvou historie. Střetlo se v ní asi dva a půl tisíce německých tanků a útočných děl proti asi pěti tisícům sovětských tanků. Když bitva skončila, dosahovaly ztráty bojujících armád více než dvou set tisíc mužů. Ačkoliv ztráty Rudé armády byly mnohem větší než na německé straně, jednalo se z pohledu Německa o neúspěch, protože už nebylo schopno nahradit utrpěné ztráty a definitivně ztratilo strategickou iniciativu na celé východní frontě. Bitva byla také poslední obrannou akcí Rudé armády, po ní už jen útočila a její postup se zastavil až v Berlíně.

Zdroj: Wikipedie

„Jsou v tom mraky hodin práce, jedná se o německou válečnou techniku, která je na sběratelských trzích vysoce hodnocená. Té techniky se do dnešních dob dochovalo málo, navíc techniky, která má takovou historii, že je to součást dějin, protože bitva Kurského oblouku je jedna z nejznámějších bitev druhé světové války,“ doplnil Pavel Šercl.

Motor už je opravený a opět provozuschopný, jak můžete vidět v přiloženém videu. Detaily zrenovovaného stroje si můžete prohlédnout v některé z fotogalerií.

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová