Odlévání do ztraceného vosku. Jednu z nejstarších technik používá i šperkařka Magdalena Šťastníková
Na přehlídce módy Prague Fashion week bodovala liberecká rodačka Magdalena Šťastníková. Její šperky se staly součástí kolekcí předního českého návrháře Tomáše Němce.
Na letošním ročníku prestižní přehlídky Prague Fashion Week se součástí prestižní módní kolekce staly šperky liberecké rodačky Magdaleny Šťastníkové. Přestože této absolventce umělecké průmyslovky v Jablonci nad Nisou a pražské UMPRUM nebylo ještě třicet, úspěšně spolupracuje s několika předními českými návrháři, například značkami Jarda Praha nebo návrhářem Tomášem Němcem. Objevila se i v české mutaci prestižního módního časopisu Vogue.
„Pracuji s odléváním do ztraceného vosku, to je jedna z nejstarších technik, která se používá při tvorbě šperku. Nejdřív vosk vytvaruji a opracuji a následně odleji do stříbra,“ popisuje Magdalena Šťastníková, autorka náušnic, které vypadají, jako kdyby stříbro někdo pomačkal v ruce, nebo prstýnků přirozeně omotaných kolem prstů.
Umělkyně zaujala už svou diplomovou prací na téma přírody. „Jmenovala se ‚Srostliny‘ a byla to taková moje úvaha nad tím, jestli by člověk v budoucnosti mohl žít společně s rostlinou a srůstat s ní, jestli by lidská kůže mohla být prostorem pro koexistenci,“ vysvětluje.
Ve své tvorbě klade důraz na propojení těla a šperku. „To je důležitá součást. Šperk bez toho, aniž by se mohl dát na tělo a nějakým způsobem na něm fungoval, nemůže existovat, nemůže se nazývat šperk,“ potvrzuje.
Svou šperkařskou kariéru začala v Jablonci nad Nisou, studovala na Střední uměleckoprůmyslové škole obor povrchové zušlechťování kovů a bižuterie.
Jak vzpomíná na studium a co jí škola dala? A kdo jsou její zákazníci? Poslechněte si záznam rozhovoru.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.