Na vlastní kůži: Elektromobilem v terénu i v ostré pravé
O elektromobilech slýcháme snad každý den, ale málokdo s nimi má zatím zkušenosti. Mezi takové donedávna patřil i kolega Jaroslav Hoření. Podělí se o první dojmy.
Snad každý už zahlédl elektromobil, který se na první pohled od jiných aut neliší, ale na poslech je to rozhodně znát. Elektromobily jsou tiché, ale to není jediný rozdíl, jak se na vlastní kůži přesvědčil redaktor Jaroslav Hoření.
Vydal se do terénu modelem SUV. „Dost pomáhají dva elektromotory, které si dokážou řídit kola, to v terénu pomůže, neměl byste se ani zahrabat,“ vysvětluje zkušební jezdec Tomáš Chramostil.
Jaroslav Hoření se nechal svézt i kolegou novinářem a zároveň automobilovým závodníkem Jakubem Rejlkem. S elektromobilem se totiž dá jezdit i velice svižně, dokonce zasahují i do rallyových soutěží. „Řídí se to dobře. Jediný, co je znát, je hmotnost, oproti klasickým spalovacím motorům je výrazně vyšší. Takže to poznáte především na brzdách a na odstředivých silách. Člověk musí být víc v pozoru,“ hodnotí závodník.
A dodává názor, že je potřeba uzpůsobit brždění tak, že nejde na 100 procet, je tedy potřeba nechat si možnost auto zastavit nebo ho zkorigovat.
Dalším pilotem, který svezl našeho redaktora, je Martin Semerát. „Jednu z hlavních výhod elektromobilu je zrychlení. Ale ta druhá, aspoň za mě ta důležitější, je variabilita výkonů. Můžu si krásně hrát s tím, jestli to je víc napředek, nebo na zadek,“ zdůrazňuje a do ostré pravé zatáčky zadriftuje.
Co možná některé zájemce odrazuje, je zatím vysoká pořizovací cena elektromobilu, a také možnost dobíjení. „To je věc, na které je ještě potřeba hodně pracovat. Máme relativně hodně veřejných dobíjecích stanic na počet elektroaut. Ale možnost dobíjet auto doma, je věc, na kterou se dodovatelé musí do budoucna ještě zaměřit,“ říká k tomu expert na elektromobilitu Tomáš Kadeřábek s tím, že v roce 2026 by mělo dojít k přehodnocení, zda je v roce 2035 zákaz prodeje emisních aut realizovatelný.
Související
-
Únava z horka je za volantem srovnatelná s vlivem alkoholu, upozorňuje dopravní expert
S dopravním expertem Romanem Budským si moderátor Jakub Marvan tentokrát povídal o nástrahách cestování v létě.
-
Emoce za volantem nejsou jen hněv a agresivita. Jízdu ovlivňuje i smutek a také radost a euforie
S dopravním expertem z platformy VIZE 0 Romanem Budským si nejen o tom, jak za volantem zachovat chladnou hlavu, povídal Pavel Kudrna.
-
Kuriozity na silnicích? Pozor na višně v čokoládě, upozorňuje dopravní expert Roman Budský
Zákaz plivání z osobního auta, nebo převážení psů na střeše vozidla? Jaké jsou kuriózní dopravní předpisy a zákazy, jsme se zeptali dopravního experta Romana Budského.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.