Za oponou: Jak vzniká divadelní představení pohledem režisérky, dramaturga a herečky
Moderátorka pořadu Setkání u mikrofonu a herečka Veronika Korytářová spolu s režisérkou Kateřinou Duškovou a dramaturgem Jiřím Janků poodhalují vznik komorního dramatu Kráska z Leenane v libereckém Šaldově divadle.
Jak vzniká dramaturgický plán
Čtěte také
„Ve chvíli, kdy se rozhodujeme ukázat na ten jeden titul, je jich na stole třeba třicet. Jsme na to tři a pokoušíme se najít to nejlepší v danou chvíli, v danou dobu, pro dané lidi, se kterými spolupracujeme,“ přiblížila Kateřina Dušková, která je také šéfkou činoherního souboru Šaldova divadla, jak dochází k výběru konkrétních her.
„Musíme u toho myslet na spoustu věcí, které je potřeba nějakým způsobem naplnit. Aby to mělo nějakou výpovědní hodnotu. Když to budeme hrát teď a tady, tak aby to divákům mělo co říct, ale aby i repertoár byl vyvážený. Aby tam bylo dost komedií, dost vážnějších věcí, aby to prostě reflektovalo region, a další věci,“ doplnil dramaturg liberecké scény Jiří Janků.
Jak se vybírá konkrétní hra
Třetí kolegyní, která se podílí na tvorbě repertoáru libereckého divadla, je dramaturgyně Lenka Chválová. Každý z nich vyhledává tituly, které ho zaujaly. Společně je pak probírají a vymýšlejí, které z nich by mohly být v dané sezóně zinscenovány. Z několika desítek titulů vyberou čtyři nebo pět. Někdy to ale podle Jiřího Janků nestačí.
„Najednou zjistíme, že aby nám ta sezona dávala nějaký smysl, tak potřebujeme něco konkrétnějšího, třeba nějakou komedii. A pak už vybíráme z té užší hromádky a může se stát, že takovou hru nemáme v zásobníku, takže se rychle ohlížíme, co nabízí agentury, co se hraje v jiných divadlech, a to nejen u nás, ale i ve světě,“ vysvětlil.
Další aspekty výběru titulu
Někdy o inscenacích rozhodují i jiné aspekty, třeba konkrétní členové hereckého souboru, o kterých si vedení činohry myslí, že by spolu měli hrát v jedné inscenaci. Jindy je podle Kateřiny Duškové inspirací obraz, hudební motiv, nebo situace, kolem které by šel vystavět příběh. Ten si případně umí v Šaldově divadle i sami napsat, protože Jiří Janků je také divadelním autorem.
To ale není případ právě zkoušené Krásky z Leenane, která je prvotinou uznávaného dramatika Martina McDonagha. „Myslím, že to jedna z nejlepších her na trhu. Má naprosto geniální stavbu, úžasné dialogy, krásně napsané situace,“ odhalil Janků, co vedlo k výběru tohoto titulu. Kráska z Leenane má premiéru v Malém divadle v neděli 18. února.
Je dřív vybraná hra, nebo režisér, který by ji měl inscenovat? Jak vypadá a jak dlouho trvá práce s textem, než se dostane k hercům? A jaké předpoklady by měl být člověk, který by se chtěl věnovat divadelní režii? Poslechněte si záznam rozhovoru.
Související
-
Fascinuje mě, že člověk dokáže něco vyrobit, baví mě poznávání, říká herečka Markéta Tallerová
Ve Setkání u mikrofonu byla hostem herečka Šaldova divadla Markéta Tallerová, kterou si pozvala její kolegyně a jedna z moderátorek pořadu Veronika Korytářová.
-
Role tvořím za pochodu, Vlastu Buriana jsem si nejčastěji zkoušela v autě, vypráví držitelka Thálie
Jak si držitelka Thálie Veronika Korytářová rozumí s trapností a jak ji ovlivnilo mateřství? I o tom mluvila v pořadu Až na dřeň.
-
Světáci v divadle. Posunuli jsme děj do současnosti, aby se bavili i mladší, říká dramaturg
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci uvede na scéně Malého divadla v premiéře adaptaci slavného filmu Zdeňka Podskalského Světáci. Na zkoušce natáčel redaktor Tomáš Mařas.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.