Školy U Soudu v Liberci a Skálova Turnově se zapojily do programu Zkoumavé čtení. Pomáhá dyslektikům

V Základní škole U soudu v Liberci mají speciální třídu pro dyslektiky, tedy pro děti s poruchou čtení. Školáci buď čtenému textu nerozumí, nebo čtou s chybami. Tyhle obtíže se pak odrážejí i v matematice, přírodopise a dalších předmětech. Problémy jim pomáhá překonávat speciální metoda nazvaná Zkoumavé čtení. V čem spočívá, se byla podívat redaktorka Ivana Bernáthová.

Paní učitelka přinesla na hodinu přírodovědy knížku s pohádkou o huse, která si přála vypadat jinak a své tělo si složila z nohou, hlavy, křídel a zobáků jiných ptáků. Děti, které mají poruchu čtení, dostaly nejprve úkol určit, ze kterých ptáků si tělo poskládala, aby se cítila výjimečná. A pak jim paní učitelka přečetla celý příběh. Děti mu tak lépe porozuměly a uměly o něm vyprávět.

„Metoda Zkoumavého čtení vychází z učebnice, která je používaná v anglosaském světě, kde je dokonce Zkoumavé čtení samostatným předmětem. A učí žáky, jakými způsoby se dostat do textu. Začíná se od vyhledávání klíčových slov, vytváření otázek, na které děti odpovídají, pokračuje se přes provázání odstavců až do výuky psaní odborných článků,“ vysvětlila koordinátorka programu Zkoumavé čtení Štěpánka Richterová.

Děti pracují ve skupinách. A dostaly další úkol. Mají určit, kteří ptáci žijí v mokřadech, na pobřeží moře, ve skalách a dalších takzvaných biotopech, jednotlivé druhy vypisují do tabulky.

Metodu Zkoumavého čtení využívají pedagogové i v dalších předmětech, například v matematice. Jak zdůrazňuje Štěpánka Richterová, pochopit zadání mají mnohokrát problémy i děti, které se čtením problém nemají. „O to horší je to pak pro dyslektiky. Proto je musíme naučit jazyk i výrazy, které jsou pro matematiku charakteristické.“

Tomášovi tahle metoda pomáhá, hlavně v pochopení matematických slovních úloh. „Někdy bývá to zadání nepřesné a pak mám problém to pochopit. Díky tomu, že znám dobře matematické výrazy, jdou mi slovní úlohy líp,“ pochvaluje si

Pokrok děti s dyslexií je znát, raduje se Štěpánka Richterová. „Je vidět, jak se školáci posunuli od velmi jednoduchých textů až po texty v rozsahu jedné stránky, je v nich daleko víc odborných výrazů z oborových předmětů a ty děti už dobře vědí, jak s tím textem naložit a co si z něj vybrat zajímavého.“

Metodu Zkoumavé čtení využívá například i Základní škola Skálova v Turnově. Program je podporován evropskými fondy.

Spustit audio

Související