Ráj parních mašin? Žitavská úzkokolejka, která se pyšní světovým unikátem

Parní lokomotiva se připravuje na jízdu z německé Žitavy směrem na Oybin a Jonsdorf
Parní lokomotiva se připravuje na jízdu z německé Žitavy směrem na Oybin a Jonsdorf

Na pěti tratích v Sasku si můžete užít mimořádný zážitek – jízdu vlaky taženými parními lokomotivami. Velmi populární je úzkokolejka vedoucí ze Žitavy do Oybina. Parní spoj ze saské Žitavy do Oybina a Jonsdorfu jezdí zhruba v hodinových intervalech.

Parojízdu si můžou užívat taky turisté z Česka – i díky zvýhodněným jízdenkám. Mezi Žitavou a Oybinem mají výletníci možnost pozorovat světový unikát – takřka synchronizovaný rozjezd dvou parou tažených lokomotiv. Ten je v Bergsdorfu fotogenickou záležitostí, mezi železničními nadšenci vyhlášenou, za kterou se na místo sjíždějí i Japonci.

„Je to jediná možnost – nejenom v Evropě, ale už i na světě – kde takovou věc můžete vidět,“ říká Petr Kumpfe, znalec žitavské úzkokolejky. „Není legendou, skutečně se to tu děje, že přijede zájezd turistů z Japonska, kteří tu vystoupí z autobusu, počkají na rozjezd dvou lokomotiv, vyfotí si ho, sednou zpátky do busu a zase zmizí,“ popisuje Kumpfe s úsměvem.

Trasa žitavské úzkokolejky. Informační tabule pro turisty na žitavském nádraží

Cíl výletu? Oybin s odkazem Karla IV.

Parní lokomotivy jezdí v Sasku na několika trasách! Úzkokolejný spoj vedoucí ze saské Žitavy do Oybína do Žitavských hor patří k těm turisticky nejatraktivnějším, vede k romantické zřícenině hradu a kláštera s odkazem českého krále Karla IV. a do klimatických lázní v Jonsdorfu.

Žitavské nádraží úzkokolejky

Možná málokdo ví, že existence žitavské úzkokolejky byla počátkem 90. let ohrožená. „Celá trať se měla být zrušena v roce 1990, kdy se měl rozšířit povrchový uhelný důl, ale naštěstí k tomu nedošlo, protože se změnila politická i energetická situace,“ vysvětluje Kumpfe.

Kluci, tatínci a dědečkové ve svém živlu

Vyrazit na výlet parním vlakem je zážitkem pro celou rodinu, obzvlášť pak pro kluky a jejich otce a dědečky. To, co lze v Česku zažít jen při nostalgických jízdách zvláštních vlaků zpravidla v letní sezoně, je v Žitavských horách běžnépo celý rok. Pro rodinné výletníky z Čech existuje navíc i nabídka jízdného v rámci tarifu Euronisa +, která umožňuje cestovat až pěti lidem po celém území euroregionu včetně parních jízd za zvýhodněnou cenu.

Parní lokomotiva je zejména pro letní výletníky mimořádnou železniční atrakcí. Proto jsou parní spoje počátkem letní sezóny posíleny.

Žitavská úzkokolejka