První vlna. Doba „po koroně“. Druhá vlna. Jak se žije kavárníkům a restauratérům?

2. listopad 2020

Restaurace, kavárny a bistra v Libereckém kraji se dál potýkají s poklesem tržeb v souvislosti s koronavirem. Už podruhé v letošním roce jsou podniky odkázané pouze na prodej z okénka. Kvůli vládním nařízením nemohou fungovat jinak. Řada podniků rozšiřuje služby, například o rozvoz jídel až domů.

Čtěte také

„Tohle můžeme vydržet zhruba měsíc, co bude dál, to nevíme.“ Takhle komentovali na jaře 2020 při první vlně epidemie situaci provozovatelé několika podniků v Libereckém kraji. Ze dne na den jim klesly tržby téměř na minimum a báli se, že nepřežijí. Na podzim, přišla druhá vlna a oni se znovu potýkají s důsledky nouzového stavu. Jak dlouho ještě může restaurace, kavárna a pražírna kávy v takové situaci fungovat?

Ruch v liberecké pražírně kávy ustal

Naše redaktorka navštívila liberecký podnik Nordbeans, kde se setkala s manažerem pražírny Radkem Kolombem. Celé tohle období je podle něj zvláštní: „Je to prostor pro zlepšení, kdyby to vydrželo měsíc, tak doženeme resty, ale pomalu už nám docházejí nápady, co dělat dál a začíná to být smutné,“ říká.

Čtěte také

Káva z pražírny putuje do firem kaváren i do domovských podniků; kavárny Sweet city a bistra DOK. Právě tady v DOKu se změnil provoz ze dne na den. Už si tam neposedíte u stolečku, ale všechno, co se tu doposud podávalo, si můžete sami odnést nebo objednat domů. „Změnili jsme menu, děláme hotová jídla, rozšířili jsme nabídku pekařských výrobků, a postavili jsme e-shop s vlastním rozvozem,“ vysvětluje manažer firmy Martin Kozel. Změnila se nejen nabídka, ale také režim zaměstnanců. Například, kdo dříve připravoval kávu, je dnes řidičem. „ Barista rozváží zásilky, druhý myje černé nádobí…,“ usmívá se Martin. Okénko a rozvoz se pochopitelně nemůže ekonomicky vyrovnat původním tržbám. „Bojujeme aspoň za to, vydělat si na náklady, zaplatit výplaty, nerozloučit se s nikým,“ dodává Martin Kozel.

Bistro Puku v Turnově také nabízí občerstvení s sebou

Pokles tržeb, méně uvařených obědů i večeří, méně zákazníků, tak to letos už podruhé vypadá také v bistru Puku v Turnově, které provozuje Josel Šámal. „Nevidíme světlo na konci tunelu; na jaře před námi byla silná letní sezóna, teď nevíme, jak dlouho takhle budeme fungovat,“ popisuje současnou situaci. Také Josef Šámal teď funguje nejen jako kuchař, ale navíc jako dispečer objednávek a řidič. I on zkouší rozvoz, který, jak doufá, osloví zákazníky a dovolí tak firmě přežít další těžké období. 

Spustit audio

Související