První auto v Textilaně a čerpací stojan v 8. březnu. Kořeny motorismu u nás byly zapuštěny v Liberci
Kde skutečně parkoval první Liebiegův automobil, kde byla první benzínka, a zbylo něco z prvních automobilových fabrik? Nejen na tyto otázky dává odpověď publikace Auta & Architektura – Motoristické stavby v okresech Liberec a Jablonec nad Nisou. S jejím autorem historikem Jaroslavem Zemanem se sešel redaktor Jaroslav Hoření.
Liberecko a Jablonecko jsou úzce spjaté s rozvojem motorismu v Českých zemích. To se projevilo i v architektuře. A právě toto propojení mapuje historik Národního památkového ústavu Jaroslav Zeman.
Liberec je pomyslnou kolébkou motorismu v českých zemích. Byla tam první garáž, první auto do Liberce přivezl Theodor Liebieg, který ho měl parkovat v kočárovně Liebiegova paláce.
„Není to tak, byť jsem si to i já dlouhou dobu myslel. Liebieg nejdříve parkoval v areálu továrny v dnešní Jablonecké ulici (bývalá Textilana, pozn. red). Teprve když si na konci 19. století si postavil novou rodinnou vilu, takzvaný zámeček, tak tam, v její nejstarší části, vlastně byla první garáž, kterou o pár let později, v roce 1904, vystřídala novostavba ve dvorní části,“ vyvrací jeden ze zažitých mýtů Jaroslav Zeman.
A s příchodem automobilů do Liberce tam vznikla i první benzínová pumpa. „První benzinka byla v centru města. Nebyla to benzinka, jak si ji představujeme dnes, byl to běžný čerpací stojan, stál v předpolí libereckého zámku, v dnešní ulici 8. března,“ potvrzuje autor publikace s tím, že do té doby se benzin kupoval u lékárníků, v galonech.
Z automobilových továren v Liberci už toho moc nezůstalo, jedinou upomínkou je v krajském městě část někdejší slévárny Linser. „Než vznikl nový moderní závod v katastru Růžodolu, tak, poté co od Christiana Linsera Liebieg odkoupil možnost vyrábět automobily, se první automobily RAF vyráběly v Linserce,“
Továrna Linser po válce fungovala jako slévárna, růžodolský závod poměrně nedávno prošel demolicí.
Publikace Auta & Architektura obsahuje řadu dalších zajímavých informací a fotografií. A díky své katalogové části může posloužit i jako bedekr po památkách spojených s motorismem.
Poslechněte si celý rozhovor s historikem Jaroslavem Zemanem.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka