Před 127 lety vyjela ulicemi Liberce poprvé tramvaj. Jak se řídila a kudy vedla první trať?
25. srpna 1897 se ulicemi Liberce poprvé rozjela tramvaj. Liberec se stal po Praze a Teplicích teprve třetím městem na českém území rakouského mocnářství, které se mohlo pyšnit tramvajovou dopravou.
Liberečtí radní o tom rozhodli v roce 1984, řízení trvalo tři roky a samotná trať byla položena během tří měsíců. Odkud a kam vedla, na to se redaktorka Jana Švecová ptala v libereckém depu. Tam už sice ta původní tramvaj není, hodně ji ale připomíná aktuálně nejstarší vůz z roku 1929, který až do roku 1965 jezdil po Ústí nad Labem. Jak moc se podobal prvním tramvajím?
Řízení prvních tramvají
„Konstrukčně to zhruba odpovídalo. Řidič stál na plošině, ovládal kontrolér, pomocí kontroléru zadával jízdní a brzdové stupně, levou rukou a pravou rukou používal ruční brzdu. Ta sloužila k uvedení vozu do klidu, nebo aby v zastávce stál. Přes řetězový převod působí špalky na kole jako u starých vagónů,“ přiblížil Tomáš Krebs, předseda Boveraclubu, který v Liberci zprovozňuje historické tramvaje.
„Když byla kluzká kolej, tak pravou rukou jste musela zároveň brzdit, zároveň si sypat písek a zároveň stírat déšť z toho okna. A řidič to musel stíhat. Nicméně tady ta tramvaj z roku 1929, tak ta už je zasklená a má dveře otvírací. Kdežto ty první liberecké tramvaje ještě před řidičem ani neměly sklo, ani neměly vstupní dveře, takže řidič byl na dešti, na sněhu. Liberecké tramvaje se začaly zasklívat až kolem roku 1904,“ upřesnil Tomáš Krebs.
„V té době to byla určitě jistota pro ty zaměstnance, nicméně pracovní podmínky nebyly úplně ideální. Dneska si nedokážu představit, že by to někdo chtěl dělat. Šichty nebyly jako dneska, jenom ranní, odpolední, ale jezdilo se třeba úplně celý den. Ale ti lidi byli rádi za práci,“ doplnil znalec historických tramvají k profesi prvních řidičů.
Kudy vedly první tratě
První tramvaj vyjela 25. srpna 1897 z tramvajového depa, které je nedaleko libereckého nádraží. Kam jezdila? „V tom roce 1897 se vyjelo na trať mezi nádražím a dnešní zastávkou Botanická zahrada, o pár měsíců později to bylo prodloužené až do Lidových sadů. Následovala tramvajová trať do Rochlice, v roce 1904 byl tady ten úsek prodloužen na druhou stranu, od radnice do Růžodolu. V roce 1912 začala jezdit tramvaj do Horního Hanychova a jednokolejná tramvajová trať vedla ulicemi Barvířská, Orlí a Františkovská k viaduktu, a pak už v té trase, jak jí známe,“ doplnil předseda Boveraclubu Tomáš Krebs.
Související
-
Týden Křišťálového údolí 2024: Skleněné instalace v botance, český granát v paláci i vánoční tramvaj
Výjimečná velká letní přehlídka skla, šperku a bižuterie. To je Týden Křišťálového údolí, festival umění a fantazie na 25 místech města Liberce.
-
Kyvadlová, oběžná, nebo tramvaj na lanech. Město Liberec představilo varianty lanovky na Ještěd
Nová lanovka na Ještěd by mohla vést už od konečné tramvaje z Liberce. Město představilo 6 technických variant, ze kterých bude vybírat.
-
Před 122 lety vyjely v Jablonci první tramvaje. Kromě lidí tehdy přepravovaly i uhlí nebo ječmen
7. února 1900 byl v Jablonci nad Nisou zahájen provoz elektrických tramvají. První zprovozněná trať vedla do Rychnova.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka