Pošta jako podací místo Úřadu práce. Liberecka pošta po měsíci fungování projektu

8. červenec 2024 13:39

Největší audioportál na českém internetu

Hlavní pošta v Liberci | Foto: Kateřina Hartmanová, Český rozhlas

Jaký je zájem o službu podat žádost o dávky Úřadu práce na poště, zjišťovala na hlavní poště v Liberci redaktorka Kateřina Hartmanová

Na hlavní poště v Liberci můžou lidé už přes měsíc žádat o vybrané sociální dávky. Jaký je o službu zájem a kde jinde ji můžou lidé využít, zjišťovala redaktorka Kateřina Hartmanová.

Na hlavní v poště v Liberci je možná podat žádost o dávky Úřadu práce

Lidé v Libereckém a Ústeckém kraji a na Vysočině můžou od začátku července 2024 žádat o vybrané sociální dávky na pobočkách pošty. Úřad práce spustil pilotní projekt spolupráce s Českou poštou. Jako první se už v červnu zapojila hlavní pošta v Liberci.

„Ze začátku chodili jeden, dva lidé týdně a potom náhodně. Nebylo to tak, že by byly nějaké velké fronty,“ popisuje zájem vedoucí přepážek na liberecké hlavní poště Pavla Kuzebouchová. Lidé si na pobočce nově můžou požádat o příspěvky na bydlení, dítě, a taky rodičovský příspěvek. Úřadu práce na poště v Liberci službu testuje od června. Za první měsíc si přišlo požádat 18 lidí.

„Senioři můžou využívat příspěvek na bydlení, měli jsme jednoho klienta, jinak ostatní byli v produktivním věku. Nebyli vysloveně ani úplně mladí, ale ani úplně staří,“ dodává Pavla Kuzebouchová.

Personál pošty se musel na nový typ služby proškolit. „Pro všechny pracovníky bylo otevřeno studijní prostředí i s testy. Po vykonání zkoušky se jim přiřadí role a začnou poskytovat služby Úřadu práce,“ přibližuje vedoucí liberecké hlavní pošty Štěpánka Jelínková.

„Je to pro pracovníky pošty nové, ze začátku, když klient přišel, jsme my vedoucí asistovaly a přizvaly jsme i další kolegyně, aby se mohly podívat, jak to funguje, protože klientů bylo opravdu málo,“ doplňuje Pavla Kuzebouchová.

Zaměstnanci pošty klientům pomáhají s vyplněním žádosti, nenabízí ale poradenství. „Nebudeme administrovat ani radit lidem, jakým způsobem mají vyplnit žádosti, ale to, co oni nezvládnou online, my jsme schopni na základě dokumentů, které přinesou, jim překlopit do toho online prostředí,“ vysvětluje mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Čtěte také

Nová služba začala 1. července fungovat i na dalších patnácti místech v kraji. Další místa přibyla i v Ústeckém kraji a na Vysočině. Lidé můžou aktuálně o sociální dávky požádat celkem na 51 pobočkách České pošty.

Novou službu Úřad práce zavedl na různých místech, aby otestoval její využití. „Pobočky České pošty byly vybrány tak, aby průřezově zahrnovaly jak menší obce, tak okresní a krajská města. Jde o mix sídel různého typu, tak, abychom si vše skutečně vyzkoušeli,“ říká mluvčí úřadu Martin Bušo.

Do budoucna by se služba mohla rozšířit. Podle mluvčího Vitíka je ambicí pošty mít agendu Úřadu práce na všech pobočkách. Vyhodnocovat žádosti a vyplácet dávky bude ale nadále Úřad práce. Zrovna tak zůstává možnost podat žádost na úřadě.

Související