Kamiony často jezdí po krajských silnicích, aby se vyhnuli placení mýtného. Problém s tím mají například v Mimoni

12. březen 2025 09:20

Od zavedení mýta na silnicích 1. třídy vzrostl v Mimoni objem nákladní dopravy až o 200 procent. Řidiči se po tamních silnicích 2. třídy snaží zpoplatněným úsekům vyhnout. Poslanecká sněmovna by ve středu 12. března měla jednat o změně silničního zákona, která by mohla po roce 2030 mýto rozšířit i na vybrané úseky silnic nižších tříd.

Jedna ze silnic v Libereckém kraji, která by měla být zpoplatněná, je právě silnice 270 z Mimoně na Jablonné v Podještědí. Ta by měla být v budoucnu zpoplatněná.

„Liberecký kraj po vyhodnocení několika měření zhodnotil, že by chtěl asi zpoplatnit silnice 270 a ještě 268, protože jsou kapacitně přetížené,“ uvedl starosta Mimoně Petr Král za hnutí ANO. Město si na přelomu roku nechalo udělat vlastní měření dopravy.

„Zjistili jsme, že máme nárůst dopravy o 30 až 40 % víc. U nákladní dopravy dokonce na této ulici to je o 200 % víc. V podstatě od té doby, co se zpoplatnily silnice prvních tříd. A když se kouknete, tak tady si to zkracují všichni v podstatě směrem na Hrádek nad Nisou, to je na hraniční přechod. A zbytek si to tady zkracuje ještě na kruhový objezd do Jestřebí, protože to mají o 6 minut kratší, takže jezdí všichni přes nás,“ doplnil starosta města.

Silnice 2. a 3. třídy spravují kraje. Ministerstvo dopravy je při přípravě novely požádalo, aby daly dohromady seznam úseků, které by chtěly zpoplatnit. V Libereckém kraji jich je dohromady 13.

„Při navrhování úseků byla zohledňována především intenzita nákladní dopravy. Dále pak to, zda se jedná o alternativu ke zpoplatněným úsekům silnic prvních tříd. A také náklady na rekonstrukci silnice,“ přiblížil mluvčí Libereckého kraje Jan Mikulička.

Podle návrhu, který bude poslanecká sněmovna projednávat, by měly výnosy z mýta připadnout přímo krajům. Více nám řekl poslanec a zpravodaj návrhu Stanislav Blaha z ODS. „Je to záležitost, která se řeší na popud Asociace krajů a má zamezit zneužívání silnic 2. a 3. třídy právě kamiony, které si často zkracují cestu, vyhýbají se zpoplatněným úsekům a samozřejmě devastují silnice 2. a 3. třídy, které často nejsou uzpůsobeny pro provoz těžkých vozidel.“

Pokud pozměňovací návrh projde, stane se podkladem pro výběrové řízení na dodavatele mýtného systému v letech 2029 až 2039.

Spustit audio

Související