Plán koridoru pro rychlotrať z Prahy do Liberce se nelíbí některým obcím, ani samotnému Liberci
Liberec a Prahu má v budoucnu propojit nová rychlodráha. Po nové dvoukolejné trati by měly vlaky jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině. Stávající trať ale není na takovou rychlost uzpůsobená. Navržený je proto nový koridor. Kudy by měl vést, zjišťovala kolegyně Jana Pavlíčková.
Čtěte také
Liberecký kraj musí změnit takzvané Zásady územního rozvoje kvůli novému železničnímu koridoru mezi Libercem a Prahou. Místo současných dvou a půl hodiny má jet vlak z Liberce do hlavního města hodinu a deset minut.
Koridor je navržený od Mladé Boleslavi přes Liberec až ke státní hranici s Polskem. Změny oproti stávající trati jsou na Turnovsku, kde od Svijan povede dvojkolejná rychlodráha nově na Čtveřín a přes Lažany, Paceřice a Žďárek do Hodkovic nad Mohelkou. Vlak už tedy nebude jezdit před sychrovským tunelem přes Radimovice.
Z Hodkovic pak má jet vlak tunelem až do Liberce k Makru, kde se vrátí na stávající trať až k libereckému nádraží. Z Liberce na Frýdlant pak bude trať elektrifikovaná a zvětší se kvůli tomu i tunel v Oldřichově v Hájích.
Největší problém je zatím v Hodkovicích nad Mohelkou. Koridor je tam navržený ve dvou variantách a podle hejtmana Martina Půty ze Starostů pro Liberecký kraj dostane přednost zřejmě ta rychlejší.
Tunel má vést pod lokalitou Nové Hodkovice, kde je obytná zóna pro 40 rodinných domů. Některé už stojí, někde lidé čekají na stavební povolení a teď nevědí, jestli vůbec můžou stavět, nebo ne.
„Nevíme žádné podrobnosti, jakým způsobem bude postavený, kde bude portál toho tunelu. Obyvatel Nových Hodkovic se to dotkne tak, že budou mít blokované území a nebudou moct stavět. A to je problém, protože tam jsou pozemky, které nejsou zastavěné, ale jsou koupené jako stavební pozemky a parcely,“ upozorňuje nezávislá místostarostka Hodkovic Helena Řezáčová.
Námitky má i obec Čtveřín, kde má dvojkolejná rychlodráha vést středem obce. Městu Liberec zase vadí, že navržený koridor je příliš široký, místy 300 až 600 metrů, a v dotčených místech představuje stavební uzávěru. Liberec proto žádá, aby se koridor v územním plánu zúžil a co nejvíc zpřesnil.
Námitky a připomínky k návrhu je možné podat do středy 17. července 2024, což také zástupci obcí na veřejném projednání kritizovali. Až se námitky zpracují, dostane návrh ke schválení krajské zastupitelstvo, to bude asi ke konci roku 2024.
Související
-
Nový vysokorychlostní koridor z Prahy do Liberce počítá i s tunelem u Hodkovic nad Mohelkou
Zhruba sedm kilometrů má měřit železniční tunel na budoucí vysokorychlostní trati z Prahy do Liberce. Začínat má u Hodkovic nad Mohelkou a povede směrem na Liberec.
-
Z autobusu rovnou na vlak. Tak by v budoucnu mohl vypadat dopravní terminál v Liberci
Liberecký kraj ve spolupráci s městem Liberec a Správou železnic zadají architektonickou soutěž na nový dopravní terminál. Vzniknout má v místě současného nádraží.
-
Historický vlak, autobus i tramvaj. Milovníci nostalgických jízd si v létě přijdou na své
Léto a prázdniny lákají k cestování. Letos poprvé mohou zájemci využít v Libereckém kraji pravidelné letní jízdy historickými vlaky, autobusy nebo tramvají.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Válka skončí, až Rusko pochopí, že nedokáže vyhrát.‘ Fico v Rusku podle Applebaumové nic nezmění
-
Raketa Orešnik je pro Putina nástroj propagandy. Rusko nemá kapacity na sériovou výrobu, říká Macko
-
Fotbalisté Sparty s Teplicemi uhráli remízu 1:1. Ztráta na vedoucí Slavii může narůst až na 14 bodů
-
Dřevorubci v Krompachu pokáceli strom, který letos během adventu ozdobí pražské Staroměstské náměstí