Na Ještědu si opět dali dostaveníčko veteráni silnic. Naše reportérka se svezla Evženií
Už po patnácté vyjeli majitelé historických aut i motorek z Křižan na Ještěd. Tradičně si tak připomínají první výjezd automobilem na vrchol hory z počátku 20. století.
Jízdu sledovala i naše reportérka Jana Pšeničková, kterou z Křižan na Ještěd svezl jeden z účastníků Richard Paldus ve voze Tatra 87. „Mám ji už patnáct let. Deset let jsem to renovoval. Je to z dílů čtyřicet šest, vlastně poslední ceckatá. Říkám jí Evženie. Tatra nezná bratra, protože má jenom sestry. Protože je to ta Tatra, Tatra má mít ženské jméno,“ představil svůj vůz naší reportérce Richard Paldus.
Ti, kdo jízdu sledovali, mohli vidět auta a motorky z let 1929 až 1988. „Přihlásilo se pětačtyřicet automobilů a pět motocyklů. Navíc ještě přijelo asi pět dalších aut, takže padesát aut máme. Nejstarší jsou pravděpodobně tatrovky ze třicátých let,“ uvedl k letošní jízdě její organizátor jízdy Milan Bumba. Veterány z Ještědu čekala ještě spanilá jízda na Rašovku, kterou řidiči zakončili na Javorníku.
Na setkání historických aut tak lidé mohli vidět třeba české stroje značek Aero, ČZ, Jawa, Škoda nebo Tatra, nebo historické vozy zahraničních značek - třeba Ferrari, Ford, Fiat nebo Harley Davidson. A nechyběla samozřejmě ani značka Porsche, protože akci pořádá Automuzeum ve Vratislavicích nad Nisou. Obci, kde se slavný konstruktér narodil.
Už patnáctá jízda veteránů na Ještěd symbolicky připomíná událost z historie automobilismu, kterou byl první výjezd vozem na vrchol hory Ještěd. Stalo se tak 12. června roku 1902. Za volantem svého otevřeného čtyřsedadlového automobilu Mercedes seděl liberecký textilní průmyslník a nadšený motorista Theodor von Liebieg.
A cesta to nebyla lehká. Tehdy vedla na Ještěd pouze turistická stezka plná bláta a kamení, ale Liebiegův vůz o výkonu pouhých šestnácti koní výjezd bez problémů zdolal. O to náročnější byl sjezd, protože auto mělo brzdy jen na zadních kolech.
V roce 2002 si skupina libereckých majitelů historických vozidel připomněla výročí prvního výjezdu na Ještěd tím, že uspořádala z Liberce jízdu historických automobilů a motocyklů. Od té doby akci pořádají každý rok, jen před několika lety změnili místo startu. Tím, že teď vyjíždí z Křižan, se trasa prodloužila na jedenáct kilometrů stále do kopce, kdy veteráni překonávají převýšení až 650 metrů.
Související
-
Krteček přilákal do Jizerek přes 140 posádek historických vozidel a motocyklů
Třetí červencová sobota už tradičně láka do Albrechtic v Jizerských horách příznivce a obdivovatele veteránů a starých časů.
-
Vratislavické automuzeum představuje veterány. Hvězdou mezi...
Po roční pauze se do areálu vratislavického pivovaru vrátili auto a moto veteráni. Nová expozice je věnována především automobilům s motorem vzadu, ale k vidění jso...
-
VIDEO: První české auto bylo v Liberci. K vidění bude už brzy
Víte, že úplně první automobil, který jezdil po českých zemích, patřil Theodoru Liebigovi mladšímu? Ten si ho v roce 1893 přivezl do Liberce jako horkou novinku.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Vůdce na mě bude pyšný.‘ Severní Korea využívá zápisky padlých vojáků k propagandě
-
Šéf paralympijského výboru: Máme-li vozit medaile, potřebujeme vlastní profesionální sportovní centrum
-
Ohniska požárů u Los Angeles se daří dostávat pod kontrolu. Starostka doufá ve ‚světlo na konci tunelu‘
-
Motoristé s podporou Přísahy? ‚V žádném případě,‘ říká Šlachta a hledá jiné partnery pro sněmovní volby