V České Lípě začaly opravy mostu na průtahu I/9

30. září 2022 12:18

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo v České Lípě opravu 800 metrů dlouhého mostu přes jižní část města. Stavební firma má za úkol obnovit dešťové svody a zároveň vybudovat dvě retenční nádrže na vodu s odlučovači ropných látek. Práce potrvají do jara roku 2023 a zatím je neprovázejí žádná významná dopravní omezení.

Čtěte také

V České Lípě zahájili velkou opravu osmisetmetrového mostu přes jižní část města. Estakáda, po které vede městský průtah, se kvůli špatnému technickému stavu v následujících měsících podrobí sérii oprav a dalších zásahů. Projíždějící řidiči zatím dělníky téměř nezaznamenají, v roce 2023 už ale díky plánovaným omezením provozu pravděpodobně ano.

Ve druhé polovině září 2022 začala oprava odvodnění mostu. Stávající dešťové svody jsou zanesené a nedokážou z vody oddělit ropné látky. Jak popsala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Dana Zikešová, součástí aktuální opravy je proto také vybudování dvou retenčních nádrží pod mostem; budou vybavené odlučovačem lehkých kapalin, jako jsou různé oleje nebo nafta, a do dešťové kanalizace se tak dostane výrazně méně škodlivých látek.

Stavební čety by měly dílo dokončit na jaře 2023, přičemž se prakticky celou dobu budou pohybovat na zemi a pod mostem. V roce 2023 ale ředitelství plánuje navázat druhou etapou, která už bude výrazně náročnější. Budou se opravovat a měnit krajní nosníky, římsy nebo izolace.

Na vrch toho všeho pak přijde i nová vozovka, což už nepůjde udělat bez omezení dopravy. Návrh je takový, že doprava v místě bude kyvadlová a řízená semafory.

Most je součástí silničního průtahu a byl vybudovaný v roce 1987. Poslední větší opravu na něm správce provedl před necelými patnácti lety. Podle měření po mostě denně projedou až desetitisíce aut.

Vše nasvědčuje také tomu, že dlouho odkládaná stavba obchvatu města začne v roce 2023. Zatím tedy jen první etapa z průmyslové zóny Dubice do Dolní Libchavy. Tento kilometr a půl dlouhý úsek přes bažinaté údolí řeky Ploučnice bude vznikat přibližně dva roky.

Pak by měla navázat druhá etapa, která dopravu od Prahy nebo Mladé Boleslavi odkloní až o deset kilometrů dál k Novému Boru. Tato část ale v tuhle chvíli naráží na ochranu přírody i odpor části lidí žijících v jejím budoucím okolí. Ředitelství silnic a dálnic aktuálně připravuje změny v dokumentaci, které na námitky odpůrců reagují.

 

Spustit audio

Související