Opravy silnic mostů na Českolipsku komplikují lidem život už třetí rok. Proč se rekonstrukce protahují?
Na několika místech na Českolipsku pokračují opravy cest, a s nimi také dlouhodobé uzavírky. Nejprve se opravovaly vozovky, teď na ně navazující mosty. Proč se nepodařilo rekonstrukce naplánovat současně a dopravní problémy tak omezit?
Čtěte také
Dopravní stavby a opravy jsou mimořádně náročné na koordinaci. Některé nemůžou silničáři zahájit najednou, protože by nebylo jak na staveniště dostat materiál, nebo kudy vést objízdné trasy. Pak ale stačí i malý zádrhel a vše se třeba o rok protáhne. Tak jako ve dvou případech na Českolipsku.
Už třetím rokem tam pokračují náročné opravy dvou silnic, konkrétně v Ralsku a v České Lípě. Obě provázejí uzavírky, a to opakované, a v obou případech měly být práce hotové už v roce 2021.
V Ralsku, konkrétně v části Ploužnice, vyměňují most, který měl být původně vyměněný už v roce 2020. Jak popsal mluvčí investora, kterým je Liberecký kraj, Filip Trdla, po demolici původního mostu se zjistily zásadní problémy s podložím, které nedovolily použít původně zamýšlený způsob založení stavby.
Po několika pokusech se řešení podařilo najít, ale konec stavební sezóny 2021 a příchod zimy byl neúprosný; hotovo by mělo být až na konci srpna 2022. Pro řadu lidí to znamená zdržení a pro obyvatele obcí na objízdných trasách zvýšenou dopravu. Starosta Ralska Miloslav Tůma z hnutí ANO Českému rozhlasu řekl, že kraj tlačil do zkrácení výstavby v roce 2022 na dva měsíce. To by ale stálo o deset milionů korun víc.
Druhá zásadní uzavírka je na jednom z výjezdů z České Lípy u koupaliště Dubice. I tam už mělo být hotovo v roce 2021. Oprava tamního mostu se posunula kvůli zdržení výměny propustku u Kvítkova. Kdyby se obě stavby dělaly najednou, úsek silnice mezi nimi by byl úplně odříznutý.
Ani teď to ale není žádná sláva. Lidé, kteří žijí za Šporkou, se domů dostanou jen pěšky po provizorní lávce. Autem je to objížďka na skoro dvacet kilometrů. Za potokem jsou také firmy, například prodejna stavebních materiálů.
Horší spojení mají také lidé z obcí Kvítkov a Kozly. Filip Trdla, mluvčí Libereckého kraje, k tomu Českému rozhlasu řekl, že se tato stavba se odsunula kvůli plánované opravě mostu na Děčínské ulici v centru České Lípy, která se měla uskutečnit v roce 2021; nakonec se most bude měnit v roce 2023. V tomto případě půjde o velmi zásadní uzavírku, kdy se přeruší doprava západním směrem na Děčín. Objížďky povedou přes několik sídlišť.
V roce 2023 by mělo Ředitelství silnic a dálnic začít stavět také obchvat České Lípy, jehož první etapa povede z Dubice do Dolní Libchavy a který už měl být deset let hotový. Kdyby byl, byla by uzavírka v příštím roce o poznání snesitelnější. Klíčová tahle stavba bude pro plánovanou opravu kilometrové estakády přes jižní část města. Bez první etapy obchvatu by veškerá doprava musela proudit po ulicích 5. května, Partyzánská, nebo Hrnčířská, kde na opravu čeká další most.
Související
-
Sezóna výletních lodí na Mácháči začala svátečními plavbami
Na Máchově jezeře začala sezóna vyhlídkových plaveb. Lodě zatím vyplouvají dvakrát denně z kotviště u hlavní pláže v Doksech.
-
Českolipská radnice svolala veřejné jednání o změně názvů ulic Ruské a Moskevské
Vedení města chce kvůli ruské agresi na Ukrajině změnit jejich názvy na Vilovu a Křížovou, to se části obyvatel nelíbí.
-
Vrátí se do Ralska armáda? Ministerstvo obrany má zájem o bývalou leteckou základnu, lidé jsou proti
Bývalý vojenský prostor v Ralsku by armáda chtěla využívat například pro výcvik. Ministerstvo obrany oznámilo, že začíná jednat s Libereckým krajem, který areál vlastní.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Okamura: Strach vzbuzují migranti z Afriky, ne naše kampaň. S rasismem mám každodenní zkušenost
-
V Mnichově vjelo auto do skupiny protestujících. Nejméně 15 lidí je zraněných
-
Skoro čtvrt milionu za ‚zdvořilostní návštěvu‘ politiků v Číně. Co cesta přinese Zlínu, radnice neví
-
Policie propustila tři obviněné z machinací v třinecké nemocnici. Teď čelí stíhání na svobodě