Proč jezdí k pacientům velká sanitka i osobní vůz záchranné služby? Nejen to nám prozradil mluvčí krajských záchranářů Michael Georgiev

27. prosinec 2024

Blíží se Silvestr a s ním i jeho oslavy. Ty bývají často spojené s požíváním alkoholu a zábavní pyrotechnikou, což většinou znamená pernou noc pro Zdravotnickou záchrannou službu. Do pořadu O čem se mluví si proto Jana Švecová pozvala mluvčího ZZS Lk Michaela Georgieva.

„Já dělám už několik let pro novináře statistiky silvestrovské noci a jsem rád, že ubývá úrazů pyrotechnikou. Tam už se dostáváme do řádu jednotek, ale bohužel přibývá mnoho úrazů pod vlivem alkoholu. A samozřejmě, jakmile jsou pacienti pod vlivem alkoholu, tak se zvyšuje agrese. Vyjíždíme tak často i na napadení,“ nastínil časté typy silvestrovských výjezdů Michael Georgiev.

Jak funguje záchranná služba

Michael Georgiev, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje

„Pracujeme v rámci operačního řízení, takže vždy kolegové vyhodnocují danou situaci, kdy nás pošlou. Takže se může stát, že pacient může na sanitu čekat, pokud není přímo ohrožený na životě nebo na zdraví, a ostatní posádky jsou u pacientů, kteří jsou ohroženi na životě a na zdraví. My to máme rozdělené do určitých priorit, co se týče přímého ohrožení života nebo zdraví, potom jsou to odkladné, potom jsou více odkladné, a potom už je to vlastně výjezd, kde není potřeba zdravotnická záchranná služba,“ vysvětlil mluvčí krajských záchranářů.

„V Libereckém kraji máme celkem 14 výjezdových základen, které jsou rozmístěné od Jilemnice až po Českou Lípu. V létě máme často frekventované Máchovo jezero a v zimě jsou to samozřejmě části Jizerských hor. Máme přes 380 zaměstnanců. Ty máme rozdělené na pozici lékaře, zdravotnického záchranáře, řidiče záchranáře a samozřejmě máme technicko-hospodářské pracovníky, kteří zabezpečují chod organizace,“ přiblížil kapacity zdravotnických záchranářů Libereckého kraje Georgiev.

Proč jezdí zdvojené posádky

Lidé můžou často vidět projíždět houkající velkou sanitku a za ní ještě osobní záchranářský vůz. Podle Michaela Georgieva jezdí zdvojené posádky vždy, když je pacient přímo ohrožen na životě nebo na zdraví. Ve velké sanitě jede záchranář a řidič záchranář a v osobním voze jede lékař a řidič záchranář.

„V Libereckém kraji to máme postavené na tzv. rendezvous systému, což znamená, že máme v provozu 21 RZ, což je 21 těch velkých vozů, které převážejí pacienta, a potom máme 10 osobních vozů, ve kterých jsou lékaři. Tito lékaři můžou rozřazovat do těch velkých vozů a vyjíždí za pacientem, který je v přímém ohrožení života nebo zdraví, toho pacienta na místě zaléčí, ošetří, a buď ho může doprovázet do zdravotnického zařízení, anebo se od dané RZ může vzdálit k dalšímu případu, když je potřeba. Takže není vázán na to velké auto. Pokud tedy občané vidí, že jedou dvě auta, tak opravdu jedou k pacientovi, který je přímo ohrožen na životě a zdraví,“ uvedl Michael Georgiev.

Další druhy výjezdů

„Ale stává se i to, že máme případy, kdy jede za pacientem sám záchranář, ošetřuje ho na místě a poté převáží do zdravotnického zařízení. Anebo jezdí jenom sám lékař, kdy jede zaléčit chronického pacienta domů, u kterého víme, že ho ponecháváme poté na místě a on dále vyhledává péči po vlastní ose. A samozřejmě nemůžu zapomenout zmínit, že v Libereckém kraji máme i jednu leteckou záchrannou službu, která standardně funguje také 365 dní v roce od úsvitu po soumrak. Nemáme noční lítání,“ doplnil Georgiev.

V rozhovoru ještě uslyšíte, jak vypadá spolupráce Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje s dalšími složkami Integrovaného záchranného systému, jak se má člověk chovat, když je svědkem nehody nebo úrazu, nebo příběh pětiletého kluka, který zachránil život svému tátovi.

autoři: Jana Švecová , reČRoL
Spustit audio

Související