Očima dopravního experta: Značení objízdných tras uzavřené části Jablonecké ulice v Liberci

I v roce 2025 čeká Liberec řada uzavírek a tak redaktor Jaroslav Hoření s dopravním expertem Romanem Budským budou pokračovat ve sledování značení objízdných tras. Nejvýznamnější z aktuálně platných je uzavírka ulice Jablonecká od Šaldova náměstí. Jak obstály objížďky?

Na křižovatce Šaldovo náměstí se podle Romana Budského z Platformy Vize 0 zdá být vše v pořádku. Ve všech směrech jsou značky upozorňující na uzavírku a také je značené kudy křižovatku opustit, když chce řidič jet uzavřeným směrem.

Objížďku jablonecké náklaďákům komplikuje zmatné značení

Jiná situace je na objížďce samotné a to na křižovatce ulic Klášterní a Husova. Konkrétně pokud řidič vozidla nad 3,5 tuny přijede od bývalé Textilany a bude chtít jet na Děčín. „Dostanete se do křižovatky, a na Děčín jsou dvě alternativy, jedna doleva kolem nemocnice, druhá rovně kamsi na Husovu ulici,“ komentuje Roman Budský.

„Ale u té alternativy rovně máme symbol značky, která zakazuje vjezd vozidel těžších než 3,5 tuny. Ta značka sama o sobě není platná, auta tam mohou jet, ale u mě to vytváří dojem, že tam někdo chce informovat řidiče ‚Pozor, tady v tom směru narazíš na značku, která pokud vážíš více, než 3,5 tuny ti zakáže jízdu‘,“ vysvětluje.

Na objízdné trase kolem muzea, bazénu a dál směr Děčín žádné omezení pro nákladní auta není. Naopak na Husově ulici jen pár metrů od křižovatky s Klášterní ve směru Šaldovo náměstí je značka zákaz vjezdu nákladních vozidel nad 3,5t s dodatkovými tabulkami umožňujícími vjezd vozidel IZS, autobusů a stavby KNL. O tom na křižovatce ale žádná zmínka není.

„Autor měl asi na mysli, že směr rovně je pro ty, co jedou na Děčín a váží víc než 3,5 tuny, ale v tom případě se měl zvolit úplně jiný symbol, který se k té oranžové značce (objížďky) připíchne,“ míní Budský, který má za sebou i práci dopravního inženýra.

Na křižovatce Klášterní a Husova navíc došlo ke změně předností v jízdě, hlavní ulicí je nyní Husova. Řidiče na změnu dopravního značení upozorňují svislé dopravní značky a v křižovatce je použité žluté vodorovné dopravní značení s novou situací, původní bílé vodorovné dopravní značení ale zůstalo viditelné.

„Podle mého názoru se bílé vodící čáry a středová čára přerušovaná měly zatřít černou barvou, aby to nemátlo šoféry,“ myslí si Roman Budský s tím, že je vždy potřeba vytvořit dopravní prostor tak, aby řidiči projížděli intuitivně a bezpečně.

Uzavírka Jablonecké ulice v Liberci je plánovaná do konce března 2025. V té době už bude uzavřen jeden z tubusů tunelu na průtahu Libercem, což dopravu ve městě pořádně zahustí. I tomu se redaktor Jaroslav Hoření a expert Roman Budský budou věnovat.

Poslechněte si celou reportáž z jízdy centrem Liberce z druhé poloviny ledna 2025.

Spustit audio

Související