Můžeme získat peníze zpět, když nás podvedou při online nákupu? Zeptali jsme se odborníka

Nakupování online nám šetří nejenom čas, ale i peníze. Přes internet si můžeme nejen porovnat ceny, ale objednat si cokoliv od jídla až po lístky do divadla. Neměli bychom ale zapomínat na opatrnost, protože podvody na internetu nejsou ničím neobvyklým. Jaké jsou ty nejčastější, to nám prozradil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

„Narážíme na to, že lidé si neověří, od koho nakupují, a potom se dostanou do zbytečných problémů. Viděli někde nějakou zajímavou nabídku, která je zlákala tak, že rychle klikli na nákup zboží, ihned do košíku, ihned zaplatit… Zaplatili a o peníze přišli,“ přiblížil Ondřej Tichota. Princip takovéhoto podvodu je, že objednané zboží nikdy nedorazí. Méně časté jsou pak případy, kdy lidé najdou v balíku něco jiného, než si objednali.

Podle Ondřeje Tichoty ale lidé někdy můžou už odeslané peníze získat zpět. Je to podle něj vysoce pravděpodobné, když zaplatí pomocí některé z elektronických peněženek nebo platební kartou.

„Banky při platbě kartou nabízejí možnost vrácení peněz prostřednictvím chargebacku. To je nástroj, díky němuž banka spotřebitele může stáhnout peníze od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal, nebo že dodal to, co měl, nebo případně, že vrátil peníze po odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Podobně to funguje u těch různých online systémů plateb, kde jsou oddělení pro řešení sporů, a ty, jak máme zkušenost, jsou poměrně vstřícné,“ vysvětlil Ondřej Tichota.

A co se z rozhovoru ještě dozvíte? Třeba, kde najít seznam takzvaně rizikových e-shopů, jak je to s online nákupy ze zahraničí a případnými reklamacemi, nebo jestli jsou zneužitelné údaje z platební karty, které zadáváme do online formulářů.

autoři: Pavel Kudrna , reČRoL
Spustit audio

Související