Dnes má svátek tísňová linka 112. Její dispečinky v jednotlivých krajích provozují hasiči. Navštívili jsme ten v Liberci

11. únor je Evropský den tísňové linky 112, která v České republice funguje už 20 let. Stejnou dobu je v ostrém provozu i dispečink této linky v Liberci, v budově krajských hasičů v Šumavské ulici. Zjišťovali jsme, jak to tam chodí.

Dovolat se pomoci, i když nemáte kredit nebo dokonce ani SIM kartu, umožňuje po celé Evropě tísňová linka 112. V České republice její dispečinky v jednotlivých krajích provozují hasiči, pomoci se na ní ale dovoláte i od policie nebo zdravotnické záchranné služby. Stačí mít mobil a signál alespoň jednoho mobilního operátora.

Evropská tísňová linka 112 funguje už 20 let, a to i v Liberci

S mikrofonem vyrazil na dispečink linky 112 do Krajského operačního a informačního střediska HZS Libereckého kraje v Liberci redaktor Jaroslav Hoření. Provedl ho vedoucí operačního střediska Radek Hon.

„Aktuálně slouží dva operátoři. Pokud někdo potřebuje pomoci a zavolá na linku 112 nebo 150, dovolá se přímo tady těmto operátorům, kteří se ho jednak snaží lokalizovat, kde se nachází, ať už tím, jak se doptávají, kde zjišťují podle jeho popisu. Samozřejmě využíváme i moderních technologií a dokážeme určit to místo jak podle vysílače mobilního signálu, tak podle GPS souřadnic,“ přiblížil Radek Hon.

Na dispečinku tísňové linky 112 v Liberci se během jednoho dne vystřídají dvě dvanáctihodinové směny

Operátor podle něj nejprve zjištuje, co se stalo, proč dotyčný volá. Ten proto musí popsat, co se na místě děje, jaký typ pomoci potřebuje. „Na linku 112 můžete volat vlastně jakýkoli typ volání, ať už pro záchrannou službu, tak pro policii nebo hasičský záchranný sbor. Operátor zjistí, co se na místě děje. Tyto informace zapíše do tzv. datové věty a následně rozešle na jednotlivé složky IZS,“ uvedl Hon.

V roce 2023 přijali na Krajském operačním a informačním středisku HZS Libereckého kraje celkem 141 729 hovorů. Operátoři na tísňové lince 112 loni odbavili každý den průměrně 350 hovorů, z toho bylo denně v průměru 44 událostí, které převzaly další složky IZS.

Když zavoláte na linku 150 nebo 112, tak se v Libereckém kraji dovoláte do operačního střediska krajských hasičů v Liberci

A proč je vlastně na tísňové lince tolik planých hovorů? „Jsou to buď hovory, které vzniknou nechtěně, že se spustí mobilní telefon někomu v kapse, anebo to může být třeba starý vyřazený telefon, který člověk dá dítěti na hraní, a to následně dokáže prozvánět a zatěžovat tísňovou linku. Je to tísňová linka, která má díky těmto funkcím i svoje výhody, kdy v případě, že nemáte signál svého mobilního operátora, nejde na horách třeba, tak ten telefon dokáže volat a využít síť jiného operátora, ale stejným způsobem, když tu SIM kartu vytáhne, té dokáže volat, i když to není potřeba,“ doplnil Radek Hon.

V rozhovoru se například dozvíte, kolik lidí na dispečinku slouží, jak jsou jazykově vybaveni, jak je Liberec propojený s ostatními krajskými dispečinky linky 112, i jak spolupracuje s dalšími složky IZS. Dozvíte se i více o operátorech, nebo jaké jsou nejčastější chyby volajících.

Spustit audio

Související