Aby skrze své chyby dítě pochopilo cestu, kudy vede a jak to udělat. Výuka podle principů Montessori

4. září 2024

O Montessori školkách a školách slyšel asi každý, málokdo ale přesně ví, o jaký způsob výuky jde. Se začátkem školního roku jsme si proto tuto celosvětově rozšířenou výchovně-vzdělávací metodu přiblížili v Setkání u mikrofonu. Pozvání od Veroniky Korytářové přijala Vlasta Hillebrandová, která v roce 1997 otevřela v jedné z jabloneckých mateřských škol první Montessori třídu v České republice.

Podle metody Montessori se v současnosti u nás učí na více než 160 mateřských a základních školách, dokonce je i několik středních škol. Na celém světě jde pak o tisíce vzdělávacích institucí, které uplatňují principy italské pedagožky a lékařky Marie Montessori. V čem se ale tato metoda liší od klasické výuky?

Výchova k samostatnosti

„Zásadní rozdíl je, že děti se vedou k velké samostatnosti. Jeden z principů je, že dítě se stává nezávislým na dospělých. A k tomu směřujeme celý proces,“ vysvětlila Vlasta Hillebrandová.

Další rozdíl je podle ní v připraveném prostředí. V Montessori školkách používají místo hraček speciální pomůcky. S těmi si děti „hrají“, ale při hře si zároveň rozšiřují svoje znalosti i motoriku.

Speciální pomůcky

„Praktický život, to je taková základna, kdy dítě rozvíjí jemnou motoriku i hrubou motoriku. Všechny věci jsou skutečné. Je tam různé přesypávání, přelévání, zapínací rámy, zametání, úklid, strouhání mýdla, vaření. Všechny ty obyčejné věci, pod kterými je schované mnoho,“ sdělila jablonecká pedagožka.

„Další oblastí je smyslový materiál. To už jsou pomůcky paní Montessori. Přes červené tyče, růžovou věž, hnědé schody, konstruktivní trojúhelníky, binomická, trinomická krychle..,“ přiblížila některé pomůcky Vlasta Hillebrandová. Podstatnou částí výuky v Montessori školkách je matematika.

Výuka matematiky

„Všechny ty pomůcky mají barevné kódování a dítě se může orientovat i podle barev, co to je za množství. Ale začíná se úplně jednoduchými věcmi, jako jsou červeno-modré tyče, které navazují na červené tyče, těch je deset. A červeno-modrých je taky deset. A to je vázané množství. A potom to pokračuje až do desítkové soustavy. Jedna zlatá kulička, jedna taková zlatá tyčinka ze zlatých kuliček,“ nastínila Vlasta Hillebrandová výuku matematiky.

Aby děti bavila, musí podle ní být prostředí pečlivě připravené. Speciální průpravou musí projít i učitelé, kterým se v Montessori školách říká průvodci.

Průvodci dětí

Veronika Korytářová si do Setkání u mikrofonu pozvala jabloneckou pedagožku Vlastu Hillebrandovou, která jako první v České republice začala učit podle metody Montessori

„Na kurzech pro ty, kteří chtějí být Montessori průvodci, klademe taky velký důraz na osobnostní rozvoj. Průvodce se musí umět upozadit. Aby nechtěl hned pomáhat, aby dítěti neříkal, co má dělat, aby čekal, až to dítě samo vidí. Nebo taky nevidí. A řešení, co je dobře, co není dobře, aby skrze své chyby dítě mohlo pochopit tu cestu, kudy to vede, jak to udělat. Je průvodcem a to je docela těžké,“ osvětlila pedagožka.

V záznamu Setkání u mikrofonu se dozvíte, jak je to v Montessori školách s hodnocením, co je to výchova k míru a cvičení ticha, nebo do kolika let věku dítěte lze začít učit tímto způsobem. A protože Vlasta Hillebrandová otevřela v roce 1997 v Jablonci nad Nisou první Montessotri třídu u nás, zeptala se jí Veronika Korytářová i na tuto zkušenost.

Spustit audio

Související