Způsobilo pád lanovky na Ještědu jen prasklé tažné lano? Tragickou nehodu šetří inspekce i policie

1. listopad 2021 12:44

Pád kabiny lanovky na Ještědu v Liberci kriminalisté vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Při neštěstí, která se stalo v neděli 31. října odpoledne, zemřel jeden z průvodčích. Během pondělí 1. listopadu drážní hasiči kabinu odklízeli. U dolní stanice lanové dráhy byla redaktorka Eva Malá.

…to, že praskne tažné lano, by nemělo způsobit pád kabinky lanové dráhy. Jsou tam mechanismy, které mají nějakým způsobem fungovat, a my musíme zkoumat, proč se ta kabina zřítila…
Jan Kučera, generální inspektor Drážní inspekce

Vyšetřování pádu kabiny visuté lanové dráhy na Ještědu v Liberci potrvá přes půl roku. Prasklo tažné lano, ale jen to by její pád nemělo způsobit, České tiskové kanceláři to řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, na místě nehody byli v pondělí i inspektoři Drážní inspekce.

Čtěte také

Přednosta lanovky Vladimír Štěpán ČTK řekl, že práce spojené s revizí, které měly začít 1. listopadu, se kvůli vyšetřování odkládají. Z události je zdrcený, vysvětlení pro pád kabiny nemá. Zatím není jasné, kdy lanovka bude moci být opět v provozu. Před tragickou nehodou České dráhy počítaly s odstávkou do 13. listopadu, podle přednosty to ale v tomto termínu určitě nebude.

Podle inspektora Kučery v neděli našli zbytky prasklého tažného lana a v pondělí inspekce pokračuje ve vyšetřování. „Předpokládám, že na místě mimořádné události budeme ještě dnes a pak už se tam vracet nebudeme, že už to bude spíše dokazování, papíry, výslechy a tak dále," uvedl.

Vyšetřování podle něj inspekci potrvá minimálně půl roku. „Třeba taková kontrola defektoskopie lana trvá několik měsíců. Stejně tak to, že praskne tažné lano, by nemělo způsobit pád kabinky lanové dráhy. Jsou tam mechanismy, které mají nějakým způsobem fungovat, a my musíme zkoumat, proč se ta kabina zřítila," dodal.

Když praskne tažné lano, kabinu má držet to nosné

Bývalý dlouholetý přednosta lanovky na Ještěd v Liberci Pavel Vursta míní, že prasknutí tažného lana při nedělním pádu kabiny zřejmě způsobila jeho skrytá vada. Zdůraznil ale zároveň, že jde jen o spekulaci a jistotu dá až výsledek vyšetřování.

„Vědělo se, na co se musí dávat pozor. A to bylo to nejpodstatnější - prohlídky, defektoskopie a rentgeny všech komponentů. A to si myslím, že se nezanedbávalo. Mám pocit, že to musela být skrytá vada materiálu," řekl v rozhovoru s ČTK Vursta, který byl přednostou lanovky v letech 1990 až 2010. „Hlava mi to nebere, jsem z toho zničený. Štěstí aspoň, že v té druhé kabině se nikomu nic nestalo," dodal Vursta.

Lanovka na Ještěd je dvoulanová, má tedy tažné a nosné lano pro každý směr. „Nosná lana jsou na sobě nezávislá, ta jsou ukotvená nahoře, pěticentimetrová v průměru. Tam není problém, že by to prasklo. Nejpodstatnější je tažné lano, protože je přes horní stanici, přes pohon, ukotvené na každé kabině," vysvětlil bývalý přednosta. Proto je podle něj velký problém, když se stane něco s tažným lanem.

„Když dojde k poruše, kabiny mají snahu sjet do dolní stanice tím prudkým kopcem, a to je velká rychlost a masa," řekl. Ve vzduchu by kabinu mělo udržet nosné lano, pokud se aktivuje záchranná brzda. „Je to něco jako ve vlaku. Jsou na ní čelisti, které se přitisknou k nosnému lanu obrovskou silou," uvedl. To podle něj zřejmě zafungovalo u kabiny s cestujícími.

Druhá kabina s průvodčím ale byla zřejmě v ten okamžik příliš blízko podpěry. „Musela na té podpěře vylétnout," odhadl Vursta. Tažné lano o průměru 22,4 milimetru je podle něj spletené ze šesti pramenů a za běžného stavu by mělo být pro provoz lanovky naprosto bezpečné. „Musí se prošetřit, proč takto zkolabovalo. Je to totiž jištěné koncovkami (tažného lana) a pravidelnými prohlídkami, defektoskopií," řekl ještě.

Lanovka na Ještěd jede čtyři minuty, délka trati kabinové lanovky dosahuje 1 188 metrů. V nejvyšším bodě u podpěry se lanovka dostává 30 metrů nad zem. Kabiny dosahují rychlosti deset metrů za vteřinu (36 kilometrů za hodinu) a lanovka tak patří k nejrychlejším v Česku. Dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů, vrchní pod Ještědem o 400 metrů výš.

Poslední větší modernizaci České dráhy jako její majitel dělaly před dvěma lety, tehdy nechaly vyměnit pohon a zabezpečovací zařízení.

autoři: Eva Malá , reČRoL | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související