Kabinková lanovka na Ještěd je bezpečná i za bouřky a blesků
Je to přesně 80 let, co začala jezdit lanovka na Ještěd. Tehdy tam ještě proslulý Hubáčkův vysílač nestál, přesto patřila lanová dráha odjakživa k oblíbeným turistickým atrakcím. O tomto víkendu můžou lidé právě jako součást narozeninových oslav využít speciální zvýhodněné jízdné.
„Lanovky v roce 1932 už byly docela na úrovni, protože první začaly jezdit na konci předchozího století. Tady byla druhá lanovka v Čechách, protože předtím byla už na Janské Lázně-Černá hora,“ vzpomíná přednosta liberecké lanové dráhy Vladimír Štěpán.
Přestože kabinky k Ještědu jezdí už 80 let, nemusejí se cestující bát, že by jejich osud závisel na historickém, technicky zastaralém stroji. O bezpečnost je postaráno.
„Když nastane nějaká krizová situace, tak by to měl v prvním případě poznat počítač, který to vzhledem k okolnosti řídí a zastaví, a od toho je tady potom strojník, který určí, za jakých okolností může dojet do stanice,“ dušuje se strojník a strojvedoucí Jaromír Janda.
Cestující se často bojí, když se nad deštěm proslulý Liberec přižene bouřka. Jestli může uhodit do lanovky, se ptají často zejména ženy. „Může se to stát. Když bouřka přijde nečekaně, dostaneme zásah bleskem i za jízdy. Je to nebezpečné pouze pro naše zařízení, které se tím může poškodit, ale není to nebezpečné pro cestující a posádku v kabině,“ dodává Janda.
Bouřku v kabince zažil na vlastní kůži. „Obrovská rána. Opravdu hodně velká rána a potom zápach z vypáleného zařízení. Já měl štěstí, že cestující byli v té době klidní. Lekli se, ale během pár vteřin byli v pořádku,“ popisuje.
Nebylo se ale čeho bát. Lanovka funguje jako Faradayova klec – odvede výboj pryč. I tak se ale čas od času vystrašení cestující najdou. „Většinou se chovají tak, že si někde kleknou do kouta a nekoukají se,“ říká přednosta Štěpán.
Lanová dráha prochází pravidelně kontrolami. Každoročně jsou dvě pravidelné odstávky. Velká revize proběhla v roce 2011, kdy se vyměňovala lana.
„To bylo přerušené tím, že lano se muselo uříznout, odložit a zase znova namotat. Samotné vytržení nám trvalo půl dne a zbytek byly přípravy, ale celá doba s výměnou lan nám trvala týden. Když se měnilo původně staré lano, tak byla lanová dráha mimo provoz třeba tři měsíce. Lano, které máme teď, nemá žádný napojovaný drát, dráty jsou v jednom kuse, takže není problém v tom, co jsme měli u starých lan, že se rozpadaly pájené spoje,“ vysvětluje Štěpán.
Výlet lanovkou na Ještěd je krásným zážitkem bez rizika, kdo ovšem zůstává raději nohama na zemi, může se s lanovkou seznámit v Severočeském muzeu v Liberci, kde je na celé léto velká výstava, která mapuje celých 80 let provozu.
Zvětšit mapu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Lidé zasažení povodněmi mohou nechat otestovat své studny už jen do neděle. V pořádku jich je jen desetina
-
ŽIVĚ: Viktoria Plzeň hostí Manchester United. Duel Evropské ligy vysílá Radiožurnál Sport
-
Kreativní účetní, nebo zodpovědní hráči? Česko skládá dvě procenta HDP na obranu z různých resortů
-
ONLINE: Moskva podporuje Orbánův plán na příměří s Ukrajinou. Ta ale návrh podle Ruska odmítla