Zdražování pohonných hmot a nedostatek aditiva AdBlue. Ovlivní tyto problémy veřejnou dopravu nebo chod složek IZS?

23. říjen 2021 09:27
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nové cisterny libereckých krajských hasičů

Dopravce začíná kromě zdražování energií a paliva trápit také nedostatek kapaliny AdBlue, která je nutná pro provoz většiny moderních dieselových aut. Ty používá například krajská záchranná služba.

Zdraží jízdné v meziměstské veřejné dopravě?

Podle vyjádření náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka z SLK se v Libereckém kraji ceny jízdného měnily od 1. července letošního roku a o dalším zdražování se neuvažuje. Co se týká zdražování paliv, kterými se mění náklady v dopravě, tak ty jsou obsažené ve smlouvách s dopravci. Výši nákladů na pohonné hmoty tak podle Svitáka určuje vývoj ceny motorové nafty podle ukazatelů zveřejněných Českým statistickým úřadem. K úpravě ceny tedy vždy dochází automaticky na základě průměrných hodnot za posledních 12 kalendářních měsíců.

Jak situaci řeší liberecký dopravní podnik?

Změny nejsou podle předsedy představenstva Michala Zděnka dosud tak výrazné, ale přesto podnik optimalizuje jízdní řády a nasazuje autobusy na jednotlivých linkách podle jejich velikosti a vytíženosti. O zdražování jízdného v Liberci rozhoduje magistrát. Naposledy se v Liberci zdražily jednorázové jízdenky v městské dopravě v lednu. Ceny stouply z 20 na 24 korun. Důvodem byl propad tržeb v důsledku koronavirové krize spojený s úbytkem cestujících.

Může nedostatek AdBlue ohrozit složky IZS?

Záchranné složky používají novější typy automobilů, které aditivum AdBlue potřebují. Například pro Zdravotní záchrannou službu Libereckého kraje je jeho nedostatek na trhu velký problém.

„Řešili jsme především nedostatek AdBlue na čerpacích stanicích. Kdybychom to AdBlue neměli k dispozici, tak bohužel dnešní moderní vozy nedovolují to vozidlo nastartovat. Okamžitě jsme na to zareagovali tím, že jsme sehnali do zásoby přes tisíc litrů AdBlue, abychom měli takzvanou železnou zásobu,“ uvedl mluvčí krajské záchranné služby Michael Georgiev.

Nádrž vozidla na naftu s AdBlue

Hasiči to mají trochu jinak. Mají výjimku ze zákona a používají speciální vícepalivové motory. Jejich auta v případě nedostatku můžou využít i zásoby paliv z armádních skladů. Týká se to zásahových vozidel nad 3,5 tuny. Ty, pokud jim dojde kapalina Ad Blue, můžou vyjíždět i bez ní. 

Problémy ale mají další dopravci. Podle distributorů vzrostla poptávka po AdBlue až o 100 procent. Bez ní je podle dopravců ohrožený provoz většiny současných nákladních vozidel. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček z hnutí ANO po jednání speciálního týmu uvedl, že doporučí vládě pořídit základní množství do státních rezerv právě pro potřeby integrovaného záchranného systému.

Spustit audio

Související