Výrobci automobilových součástek z Libereckého kraje postupně rozbíhají výrobu
Po obnovení výroby v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto se do práce vrací také zaměstnanci jejích dodavatelů. V Libereckém kraji automobilový průmysl zaměstnává desítky tisíc lidí. Podle zástupců firem, které Český rozhlas oslovil, se ale výrobní linky rozjedou naplno nejdřív za půl roku.
Automobilový průmysl prochází krizí. V důsledku koronaviru a následného nedostatku čipů se výrazně zpřetrhaly dodavatelské řetězce a desetitisíce vozidel stojí nedokončených na odstavných plochách. Zástupci automobilového průmyslu mluví o aktuální situaci na světovém trhu jako o největší krizi za mnoho let.
Zatímco zájem o nová vozidla lidé stále mají, výrobci kvůli nedostatku klíčových dílů nedokážou auta zkompletovat a nabídku uspokojit. A to se podepisuje i na problémech dodavatelů ostatních součástek.
Čtěte také
Škoda Auto sice na začátku týdne po čtrnáctidenní odstávce spustila výrobu, ale zdaleka ne v plném režimu. Pro dodavatele dílů jde o velmi citlivou záležitost, například u velkých nadnárodních výrobců, které zaměstnávají lidi v Libereckém kraji, Denso nebo Magna podle jejich mediální zástupkyně Kateřiny Arnoldové stále platí embargo. Řada dodavatelů kopírovala čtrnáctidenní odstávku Škodovky a teď se snaží postupně znovu zahájit výrobu, ale objednávky zatím nejsou takové, jak by potřebovali.
Velká část firem už se musela rozloučit s agenturními zaměstnanci. Podle Davida Tománka, který prošel vedením více firem v regionu, je teď největší strach o kmenové zaměstnance. Řada jich je stále doma takzvaně „na překážkách" třeba za 60 % mzdy. Jejich rodiny jsou přitom například zatížené hypotékami a dalšími závazky a tak se řada lidí dívá po perspektivnějších oborech. Firmy by tak o léta pracně nabírané zaměstnance mohly zase rychle přijít.
Další obavy jsou kvůli dlouhodobým investičním plánům. Léta připravované harmonogramy modernizace a expanze se kvůli nejisté budoucnosti hroutí.
Samotná Škoda Auto uvádí, že k alespoň částečnému narovnání dojde nejdřív v prvním čtvrtletí příštího roku. To je ale spíš optimistický odhad. Za poslední skoro dva roky pandemie se dodavatelské řetězce zpřetrhaly nejen kvůli nemocným zaměstnancům a pokažené logistice. Globální lídr, Čína, má aktuálně obrovské problémy s nedostatkem elektrické energie. To mimo jiné nenadále zastavuje výrobu v mnoha velkých továrnách, mezi kterými jsou také výrobci klíčových automobilových součástek, tedy mimo jiné i čipů.
Související
-
Získat líp placenou práci, nebo pracovat z domu. Díky rekvalifikačním kurzům úřadu práce je to možné
Odborníkem na IT technologie se můžete stát třeba i v padesáti. Rekvalifikační kurz pořádá Úřad práce v Liberci. Lidé se učí především tvořit webové stránky.
-
Vždycky se vyplácí odkládat si nějaké peníze stranou, budou se hodit, říká finanční poradce
Vlna zdražování se citelně promítne do rodinných financí, stejně jako zdražování potravin. S finančním poradcem Dušanem Birkou o tom, jak upravit rodinný rozpočet.
-
Situace po krachu dodavatelů energií. Nové smlouvy, fronty před pobočkami i praktiky podvodníků
U zákaznických center prodejců elektřiny a plynu se stále tvoří fronty zájemců o podpis dodavatelské smlouvy. Aktuální situaci v České Lípě sledoval redaktor Jiří Jelínek.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ŽIVĚ: Pokračuje charitativní vysílání Dobrý den Radiožurnálu, vybralo se už přes 800 tisíc
-
Putin si s vyslancem Witkoffem rozumí. Rusko chce ukrajinské území a USA plynovod, říká Procházková
-
Hranatý film Minecraft přinesl vzpruhu pro jarní návštěvnost. Kina posilují úklid a vyhlížejí Vyšehrad
-
Tři zápasy, dvě prohry. České hokejistky prohrály s Finskem 2:4 a čeká je Kanada