Výrobci automobilových součástek z Libereckého kraje postupně rozbíhají výrobu

5. listopad 2021 14:39

Po obnovení výroby v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto se do práce vrací také zaměstnanci jejích dodavatelů. V Libereckém kraji automobilový průmysl zaměstnává desítky tisíc lidí. Podle zástupců firem, které Český rozhlas oslovil, se ale výrobní linky rozjedou naplno nejdřív za půl roku.

Automobilový průmysl prochází krizí. V důsledku koronaviru a následného nedostatku čipů se výrazně zpřetrhaly dodavatelské řetězce a desetitisíce vozidel stojí nedokončených na odstavných plochách. Zástupci automobilového průmyslu mluví o aktuální situaci na světovém trhu jako o největší krizi za mnoho let.

Zatímco zájem o nová vozidla lidé stále mají, výrobci kvůli nedostatku klíčových dílů nedokážou auta zkompletovat a nabídku uspokojit. A to se podepisuje i na problémech dodavatelů ostatních součástek.

Čtěte také

Škoda Auto sice na začátku týdne po čtrnáctidenní odstávce spustila výrobu, ale zdaleka ne v plném režimu. Pro dodavatele dílů jde o velmi citlivou záležitost, například u velkých nadnárodních výrobců, které zaměstnávají lidi v Libereckém kraji, Denso nebo Magna podle jejich mediální zástupkyně Kateřiny Arnoldové stále platí embargo. Řada dodavatelů kopírovala čtrnáctidenní odstávku Škodovky a teď se snaží postupně znovu zahájit výrobu, ale objednávky zatím nejsou takové, jak by potřebovali.

Velká část firem už se musela rozloučit s agenturními zaměstnanci. Podle Davida Tománka, který prošel vedením více firem v regionu, je teď největší strach o kmenové zaměstnance. Řada jich je stále doma takzvaně „na překážkách" třeba za 60 % mzdy. Jejich rodiny jsou přitom například zatížené hypotékami a dalšími závazky a tak se řada lidí dívá po perspektivnějších oborech. Firmy by tak o léta pracně nabírané zaměstnance mohly zase rychle přijít.

Další obavy jsou kvůli dlouhodobým investičním plánům. Léta připravované harmonogramy modernizace a expanze se kvůli nejisté budoucnosti hroutí.

Samotná Škoda Auto uvádí, že k alespoň částečnému narovnání dojde nejdřív v prvním čtvrtletí příštího roku. To je ale spíš optimistický odhad. Za poslední skoro dva roky pandemie se dodavatelské řetězce zpřetrhaly nejen kvůli nemocným zaměstnancům a pokažené logistice. Globální lídr, Čína, má aktuálně obrovské problémy s nedostatkem elektrické energie. To mimo jiné nenadále zastavuje výrobu v mnoha velkých továrnách, mezi kterými jsou také výrobci klíčových automobilových součástek, tedy mimo jiné i čipů.

Spustit audio

Související