Sledujeme situaci po krachu dodavatelů energií. Nové smlouvy, fronty před pobočkami i praktiky podvodníků

27. říjen 2021 12:57
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Lidé čekají ve frontě na novou dodavatelskou smlouvu někdy až hodinu

U zákaznických center prodejců elektřiny a plynu se stále tvoří fronty zájemců o podpis dodavatelské smlouvy. Většinou jde o zákazníky zkrachovalé Bohemia Energy a dalších dodavatelů, kteří s rostoucí cenou energií nemohli dostát svých závazků. Aktuální situaci v České Lípě sledoval redaktor Jiří Jelínek.

Někdy i několik hodin ve frontě na ulici čeká v těchto dnech ty, kdo mají zájem o smlouvu s některým z velkých prodejců energií. Po krachu Bohemia Energy a dalších firem se v Česku bez dodavatele ocitlo okolo devíti set tisíc lidí.

Před zákaznickým centrem společnosti ČEZ v České Lípě stává v posledních dnech dopoledne kolem deseti lidí. Čekají venku i hodinu, dovnitř se totiž vejde maximálně sedm zákazníků. Podle ostatních redaktorů Českého rozhlasu je situace podobná i u dalších poboček, například před sídlem společnosti Innogy na náměstí Edvarda Beneše v Liberci, nebo na náměstí v Jihlavě.

Jak se čekání vyhnout

Distributoři energií nabízejí možnost sjednat si dopředu přes internet schůzku na konkrétní čas. Frontu je pak možné předběhnout. Například u libereckého Innogy je ale objednávání aktuálně mimo provoz. V českolipské pobočce ČEZu sice systém funguje, první termín nabízí ale až za přibližně 2 týdny.

Oslovení klienti čekající před pobočkou na otázku, proč se neregistrovali dopředu, odpovídali, že je to nenapadlo, nebo tomu nerozumí, i že si novou smlouvu chtějí sjednat osobně.

Další možností, jak nestát poměrně dlouhou dobu v zimě, je uzavření smlouvy s dodavatelem dálkově, například po telefonu. Je ale na místě opatrnost. Energetický regulační úřad už vydal varování před nejrůznějšími podvodníky.

Čtěte také

Zneužít situace se totiž snaží jednotlivci nebo skupina, která se vydává právě za Energetický regulační úřad, nebo jiný i smyšlený úřad, a snaží se lidem naoko pomoci doporučením konkrétního dodavatele. Mluvčí ERÚ Michal Kebort uvedl, že žádný úřad se takhle nechová. Častým trikem těchto obchodníků bývá ujišťování, že nic není závazné, zákon ale uzavření smlouvy po telefonu umožňuje. Řada lidí, kteří dnes shání nového dodavatele energií, podobně přišla k původní smlouvě.

Spustit audio

Související