Vlakem z Liberce do Prahy za 68 minut už v roce 2035. Takové jsou aktuální plány na novou trať pro rychlovlaky

Jaké jsou plány na rychlovlaky z Liberce do Prahy, zjišťovala Jana Pavlíčková, ptal se jí Filip Meisel
Po nové železniční trati z Liberce na Prahu mají začít jezdit vlaky v roce 2035. Vyplývá to ze schůzky zástupců Správy železnic, Ministerstva dopravy a Libereckého kraje, která se konala v pátek 28. března.
Přes 80 miliard korun má podle posledních odhadů stát nové železniční spojení z Liberce přes Mladou Boleslav na Prahu. Před třemi lety přitom na Ministerstvu dopravy odhadovali cenu na 51 miliard korun. Za navýšením je inflace, růst cen stavebních materiálů a nově do projektu přibyla i modernizace nádraží v Liberci.
Narovnání trati
Nové spojení z Liberce na Prahu má výrazně zrychlit cestování, a to ze současných 160 na 68 minut. Trať by měla být z velké části dvojkolejná, plně elektrifikovaná a vlaky by po ní měly jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině. Kvůli tomu se ale musí stávající trať narovnat. Mezi Mladou Boleslaví a Libercem má proto vzniknout řada estakád, mostů a tunelů.
„Ten úsek je složitý. Vidíte to i na silnici I/35, že když jedete do Liberce, tak stoupáte dvakrát do kopce. My tam samozřejmě nemůžeme mít takové komfortní sklonové poměry, proto se musíme pustit do tunelových staveb. Ty samozřejmě tu trasu zkrátí, ale budou mít dopady do náklonu,“ uvedl Luděk Sosna z Ministerstva dopravy.
Kolik bude na trati tunelů
Jeden bude u Bakova nad Jizerou, další kolem Doubí u Turnova a nejdelší z Hodkovic nad Mohelkou směrem na Liberec podél silnice I/35. Jejich stavba bude znamenat velký zásah do území a do rozvoje obcí, které budou na trati. Vytyčený železniční koridor totiž musí obce respektovat a počítat s ním v územních plánech.
V případě tunelů ale panují obavy, že tam kvůli tomu bude omezená nebo úplně zakázaná jakákoliv výstavba, řekl hejtman Martin Půta ze Starostů pro Liberecký kraj. Proto kraj plánuje 8. dubna pro starosty společné jednání.
„Jsou z toho vyděšení, protože i tunel, který vede padesát metrů pod Jeřmanickým kopcem, tak je v zásadách územního rozvoje vedený jako koridor, což může vést k nějakému omezení. A to je potřeba co nejvíc vyjasnit, aby ty obavy lidí, kteří už teď tam mají nějakou nemovitost nebo tam plánují nějakou nemovitost na povrchu, tak abychom ty obavy co nejvíc rozptýlili a vyjasnili,“ přiblížil hejtman.
V dubnu má celý záměr posoudit centrální plánovací komise a během léta se má vypsat soutěž na projektové práce. Hotová by měla být trať v roce 2035.
Související
-
Plánovaná trať pro rychlovlaky mezi Libercem a Prahou může poslat část Hodkovic do územní rezervy
Část Hodkovic nad Mohelkou má kvůli nové trati na Prahu skončit v takzvané územní rezervě. Týkala by se i lokality s nově postavenými rodinnými domy.
-
Plán koridoru pro rychlotrať z Prahy do Liberce se nelíbí některým obcím, ani samotnému Liberci
Liberec a Prahu má v budoucnu propojit nová rychlodráha. Po nové trati by měly vlaky jezdit rychlostí 200 km/h. Stávající trať ale není na takovou rychlost uzpůsobená.
-
Kraj chce, aby jezdil přímý vlak z Liberce do Prahy
O přímé vlakové spojení mezi Prahou a Libercem usiluje kraj. Přímé rychlíky ministerstvo dopravy neobjednává. Kraj našel v jízdním řádu prostor pro dva takové spoje.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Odvody v Rusku? ‚Komisaři lovili mladé muže a cpali jim povolávací rozkazy,‘ popisuje Procházková
-
Šéf agrárníků jižní Moravy: Opatření na slintavku a kulhavku nestačí. Musíme nonstop sprchovat auta
-
Bradáčová je loajální sama k sobě. Bude chtít, abychom o ní v nové funkci slyšeli, očekává Slonková
-
Za bezchybným úsměvem budoucnost Francie? Bardella zatím odmítá, že je ‚plán B‘ po Le Penové