Vidět a být viděn. Kdy a jak správně používat mlhovky?

23. prosinec 2019 12:31

České zákony používání zadního mlhového světla jasně nedefinují. Náš redaktor se tedy zeptal dopravního experta.

Snad každý řidič se setkal se situací, kdy ho oslňovalo před ním jedoucí vozidlo zbytečně zapnutým zadním mlhovým světlem. Ovšem správně použitá mlhovka může při špatné viditelnosti zabránit nárazu.

Co je vlastně mlha?

Silniční zákon pojem „mlha“ nedefinuje. Záleží tedy zcela na subjektivním pocitu každého jednoho řidiče. Podle dopravního experta Romana Budského z platformy VIZE 0 je dobré si například uvědomit, že mnohdy jen projíždíme místem s lokální mlhou. Do mlhy tedy vjedeme, mlhovky rozsvítíme, ale jakmile z úseku opět vyjedeme, je potřeba mlhovky zase vypnout. Hlavně za tmy, nebo když prší a vozovka je mokrá, rozsvícená světla do mlhy ostatní řidiče nepříjemně oslňují.

Mlhovky za silného deště

Tady naopak zákon říká, že za mlhy, sněžení a silného deště mlhovky použít musíme. Zejména na rychlostních silnicích a dálnicích, kde za rychle jedoucím autem vznikne takzvaný „vodní gejzír“, zadní mlhovka auto znatelně zviditelní. Naopak, v situaci, kdy jedete v koloně automobilů, a některý z řidičů se, například v lehkém oparu, rozhodne zadní mlhovky použít, pro ostatní řidiče to může být velmi nepříjemné. Oslnění v takovém případě pak může trvat i několik minut, říká Roman Budský.

Za nesprávné použití sankce

Policie se na nesprávné svícení v současné době zaměřuje. Nebezpečí oslnění je totiž značné a ohrožuje bezpečnost silničního provozu. Případné nesprávné nebo naopak žádné použití mlhových světel vás na místě může přijít až na 2000 korun, dodává Budský.

Spustit audio