Do projektování silnice přes Český ráj se zapojí krajinář. Hejtmanství to prosadilo na ministerstvu

17. leden 2025 11:43

Vedení Libereckého kraje a obcím Mikroregionu Český ráj se nelíbí navržená podoba nové silnice číslo 35 z Turnova na Jičín. Ministerstvo životního prostředí už před časem schválilo její takzvanou severní variantu.

Čtěte také

Budoucí rychlostní silnice mezi Turnovem a Jičínem by měla vést po řadě mostů a náspů. Starostové a zástupci hejtmanství se ale obávají, že takto postavená silnice negativně ovlivní nejen tamní obyvatele, ale i celkovou podobu chráněné krajinné oblasti.

„Každá takováto stavba má nějaký dopad na okolí a tady může být ten dopad velice fatální. Pokud se budeme bavit o silnici, která bude čtyřpruhem, bude na mostech, na náspech, tak bude vizuálně velice patrná a může ohrozit vnímání Českého ráje jako jedné z turistických a rekreačních oblastí,“ upozorňuje náměstek hejtmana pro životní prostředí Jiří Klápště z TOP 09.

Obavy jsou také z dopadu hluku a emisí ze zvýšené dopravy. „A třetí věc, a to je strašák velice výrazný, je budoucí výstavba různých logistických center kolem té silnice, což jsou věci, které je potřeba řešit a dohlédnout, aby se toto v Českém ráji neodehrávalo,“ dodává.

Podle ředitele Krajské pobočky ředitelství silnic a dálnic Jana Wohlmutha už je příprava nové přes 30 kilometrů dlouhé silnice z Turnova na Úlibice v plném proudu: „Prošlo to centrální komisí, máme to rozdělené na čtyři úseky, probíhají projekty na geologii, to znamená vrtání, zjišťování podloží, a budeme v tom intenzivně pokračovat dál.“

Geotechnický průzkum má být hotový do konce roku 2025. „Je to výrazně náročnější stavba, je to dálniční stavba, z části to bude vystřídaný třípruh, náročnost stavby bude obrovská. Cílem by bylo postavit to pokud možno dohromady, ale s velkou pravděpodobností, podle toho, jak příprava bude probíhat, To budeme dělit,“ popisuje generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Proti plánované podobě silnice už se ozvaly nejen obce z mikroregionu Český ráj, ale také Liberecký kraj. Tomu se po jednání s ministerstvem dopravy podařilo prosadit, aby se do projektování zapojil i krajinář.

„Hlavní cíl jeho zapojení je najít v možnostech, ve kterých jsme, to znamená schválena EIA, věci, které by mohly tu silnici víc zakomponovat do stávající krajiny,“ říká hejtman Martin Půta ze Starostů pro Liberecký kraj.

Od zapojení krajináře se hodně slibuje i ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavbu silnice chce ŘSD spustit v roce 2029, hotová by měla být v roce 2032.

Spustit audio

Související