Do projektování silnice přes Český ráj se zapojí krajinář. Hejtmanství to prosadilo na ministerstvu
Vedení Libereckého kraje a obcím Mikroregionu Český ráj se nelíbí navržená podoba nové silnice číslo 35 z Turnova na Jičín. Ministerstvo životního prostředí už před časem schválilo její takzvanou severní variantu.
Čtěte také
Budoucí rychlostní silnice mezi Turnovem a Jičínem by měla vést po řadě mostů a náspů. Starostové a zástupci hejtmanství se ale obávají, že takto postavená silnice negativně ovlivní nejen tamní obyvatele, ale i celkovou podobu chráněné krajinné oblasti.
„Každá takováto stavba má nějaký dopad na okolí a tady může být ten dopad velice fatální. Pokud se budeme bavit o silnici, která bude čtyřpruhem, bude na mostech, na náspech, tak bude vizuálně velice patrná a může ohrozit vnímání Českého ráje jako jedné z turistických a rekreačních oblastí,“ upozorňuje náměstek hejtmana pro životní prostředí Jiří Klápště z TOP 09.
Obavy jsou také z dopadu hluku a emisí ze zvýšené dopravy. „A třetí věc, a to je strašák velice výrazný, je budoucí výstavba různých logistických center kolem té silnice, což jsou věci, které je potřeba řešit a dohlédnout, aby se toto v Českém ráji neodehrávalo,“ dodává.
Podle ředitele Krajské pobočky ředitelství silnic a dálnic Jana Wohlmutha už je příprava nové přes 30 kilometrů dlouhé silnice z Turnova na Úlibice v plném proudu: „Prošlo to centrální komisí, máme to rozdělené na čtyři úseky, probíhají projekty na geologii, to znamená vrtání, zjišťování podloží, a budeme v tom intenzivně pokračovat dál.“
Geotechnický průzkum má být hotový do konce roku 2025. „Je to výrazně náročnější stavba, je to dálniční stavba, z části to bude vystřídaný třípruh, náročnost stavby bude obrovská. Cílem by bylo postavit to pokud možno dohromady, ale s velkou pravděpodobností, podle toho, jak příprava bude probíhat, To budeme dělit,“ popisuje generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Proti plánované podobě silnice už se ozvaly nejen obce z mikroregionu Český ráj, ale také Liberecký kraj. Tomu se po jednání s ministerstvem dopravy podařilo prosadit, aby se do projektování zapojil i krajinář.
„Hlavní cíl jeho zapojení je najít v možnostech, ve kterých jsme, to znamená schválena EIA, věci, které by mohly tu silnici víc zakomponovat do stávající krajiny,“ říká hejtman Martin Půta ze Starostů pro Liberecký kraj.
Od zapojení krajináře se hodně slibuje i ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavbu silnice chce ŘSD spustit v roce 2029, hotová by měla být v roce 2032.
Související
-
Boj o dálnici Českým rájem pokračuje. V Tatobitech se setkali odpůrci projektu s hejtmanem
Řady odpůrců dálnice rozšířili odpůrci přivaděče od Semil Zelené Háje – Žernov. Jejich spolek Tisovka uspořádal veřejnou debatu s krajským hejtmanem.
-
Motorkáři ji milují, pro lidi žijící kolem je noční můrou. Silnice I/9 mezi Mělníkem a Českou Lípou
Léto je oblíbeným obdobím motorkářů. A někteří z nich upravují své stroje tak, aby dělaly větší hluk. To pak trápí lidi, kteří podél tras oblíbených mezi motorkáři žijí.
-
Český ráj ohrožují nepůvodní druhy stromů. Lesníkům s jejich odstraňováním pomáhají i horolezci
I když díky druhové rozmanitosti nejsou lesy Českého ráje příliš zasažené kůrovcem, i tam mají lesníci starosti. Především s akáty, duby červenými a borovicí vejmutovkou.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Spekulanti s nemovitostmi zneužívají data z katastru. ‚Chceme přístup podmínit identifikací,‘ říká šéf úřadu
-
ONLINE: Trump a Putin se dohodli na vzájemné návštěvě. Zahájí jednání o ukončení války na Ukrajině
-
‚Je to odměna pro celý český biatlon.‘ Stříbrní biatlonisté jsou v euforii, Krčmáře těší týmový výkon
-
Přehodit financování platů nepedagogů na školy a obce nestačí, míní Prokop. Nutné jsou další změny