Příběhem zakázaných knih a cenzury si v českolipském muzeu připomínají měsíc knihy
V knihovně českolipského muzea je živo i době, kdy je muzeum zavřené. Právě v březnu, měsíci knihy, si tam připomínají období, kdy se knihy zakazovaly a dokonce pálily. Příběh Libri prohibiti zaujal redaktora Jaroslava Hořeního, který se mezi staré tisky vydal s mikrofonem.
„My jsme chtěli v muzejní knihovně připomenout právě ta období, kdy knihy byly páleny, ničeny a z veřejných knihoven byly zabavovány a házeny do stoupy. Chtěli jsme tak upozornit na to, že těch období, kdy nebyla žádná cenzura, žádný státní nebo církevní dohled bylo hrozně málo. A tak bychom to chtěli stále připomínat, aby už takové období nenastalo,“ uvedla k projektu Jaroslava Vondrová z Oddělení knihovního fondu Vlastivědného muzea a galerie v České Lípě.
Na stránkách instituce se tak se tak zájemci dozví více například o prvním seznamu zakázaných knih u nás, o působení nechvalně proslulého jezuity Antonína Koniáše, o pálení knih po nástupu Hitlera k moci nebo o cenzuře za vlády komunistické strany.
Související
-
Vzpomínky i současnost: Krajská knihovna jako „Stavba smíření“ už 20 let
Na zrod projektu vzpomíná první ředitelka knihovny Věra Vohlídalová. Na výstavu, která připomíná historii i současnost instituce, zve ta současná, Blanka Konvalinková.
-
Muzeum v České Lípě zůstane zavřené, výměna oken se o rok protáhla
Aby okna bylo možné vyměnit, museli navíc pracovníci muzea přestěhovat prakticky všechny expozice Vlastivědného muzea a galerie. Poslechněte si reportáž Jiřího Jelínka.
-
Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou můžete „navštívit“ i teď. Je on-line
Osobně to teď není možné kvůli vládním opatřením, proto se vedení muzea rozhodlo nabídnout aktivity přes internet.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.