Pozor na nový druh podvodných telefonátů. Zloději při nich zneužívají jméno České národní banky

15. srpen 2021 10:04

Centrální banka varuje před novými útoky hackerů, kteří zneužívají jména České národní banky. Zloději teď často používají dva scénáře podvodného telefonátu.

Útočníci například telefonicky přesvědčují lidi, aby svou hotovost uložili do bitcoinového bankomatu, protože jejich účet bude kvůli opatřením České národní banky zmražený.

Dalším ze scénářů je, že na jméno klienta bylo v bance požádáno o úvěr. Když oslovený prohlásí, že o žádný úvěr ani založení účtu nežádal, tak se dozví, že záležitost musí nahlásit ČNB, která vše prověří.

Cílem těchto vishingových útoků je vylákat z lidí citlivé bankovní údaje, tedy buď k jejich  bankovním účtům nebo k jejich platebním kartám.

Vishing je telefonická obdoba phishingu, tedy podvodu, kdy se podvodník často vydává za zaměstnance banky, finančního úřadu či policistu a snaží se vylákat od oběti citlivé údaje.

Zdroj: cnb.cz

„Tyto útoky jsou nebezpečné v tom, že jejich oběti většinou přijdou nevratně o své peníze. Pachatelé těchto útoků jsou totiž mimořádně rychlí. Než si klient uvědomí, že udělal chybu, je už často pozdě. Tito hackeři se totiž okamžitě po získání údajů přihlásí na váš účet, který takzvaně vyluxují nebo použijí vaši kartu k nákupu na internetu,“ vysvětlila ředitelka odboru komunikace České národní banky Markéta Fišerová.

Jak v případě podezřelého telefonátu reagovat

„Česká národní banka určitě apeluje na veřejnost, aby na takové telefonáty nejlépe vůbec nereagovala a i při sebemenším podezření hovor nejlépe ukončila. Tvrzení volajícího je lepší si ověřit vždy přímo u své banky, případně v České národní bance,“ poradila Markéta Fišerová.

Pokud už ale klienti bank sdělili své přístupové údaje po telefonu, mají velmi malou šanci získat peníze zpět. Přesto by vždy měli informovat nejprve svou banku, Českou národní banku a také policii.

autoři: Barbora Kladivová , reČRoL | zdroj: Česká národní banka | cnb.cz
Spustit audio

Související