Pokud hlásíte dopravní nehodu, zůstaňte u ní, operátor potřebuje podrobnosti, apeluje velitel hasičů
Mistrovství ČR JSDHO ve vyprošťování u dopravních nehod je specifická soutěž, která je úzce spjatá s činností hasičů. Jak to vypadá s počtem nehod, při kterých pomáhají hasiči, a co budou mít soutěžící za úkol?
Čtěte také
Hasiči v Česku častěji zasahují u dopravních nehod než u požárů, tak to alespoň uvádějí celorepublikové statistiky za rok 2022, které také říkají, že u každé 13. nehody, ke které přijedou, vyprošťují osoby z havarovaných vozidel.
„Každý zásah je jiný. Sice máme natrénované postupy, ale kolegové, kteří přijedou na místo, stejně dost často musí vymýšlet, jakým způsobem osobu z vozidla dostat ven, těch modifikací by bylo tolik, že to nemůže obsáhnout žádný výcvik,“ vysvětlil major Jan Pluhař, velitel HZS Libereckého kraje.
Při vyprošťování u dopravních nehod musí být zasahující hasiči zvlášť opatrní v případě elektromobilů. „S ohledem na elektrické napětí, které se tam objevuje; což je dnes standardně 400 voltů, a už se objevují i automobily, které mají až 800 voltů; tak kvůli stejnosměrnému proudu hrozí zásah elektrickým proudem, na to si musí hasiči dát pozor“, dodal.
Přidal také radu, respektive prosbu, pro ty řidiče, kteří by se někdy dostali k dopravní nehodě. „Důležité je u hlášení, alespoň ze zkušeností, které máme, určit správně místo, kde k dopravní nehodě došlo. Hodně lidí používá navigaci v autě, mají navigaci v telefonu, a z navigace je jednoduché přečíst souřadnice, kde se (nehoda) nachází, to je ta první základní informace, kterou bychom měli dostat,“ popsal velitel libereckých hasičů.
„A potom je také vhodné, pokud chci nějakou nehodu nahlásit, tak u ní zastavit, ne jenom projet okolo. Operátor (na lince 112 – pozn. red.) se zpětně bude ptát na různé další informace, a pokud tam ten člověk už není, tak my potom musíme ‚hádat‘, jestli je ta nehoda opravdu s vyproštěním, nebo třeba s těžkým zraněním. Někdy se stane, že přijedeme na místo a zjistíme, že to auto je prázdné, že už tam je dva dny, jenom ho prostě ještě nikdo nevyprostil. To je pro nás potom vlastně zbytečný zásah,“ vysvětlil Jan Pluhař, proč je toto pro hasiče důležité.
Velitel liberecké stanice HZS Libereckého kraje major Jan Pluhař je zároveň jedním z rozhodčích při VII. ročníku MČR jednotek sborů dobrovolných hasičů ve vyprošťování u dopravních nehod, které se bude 2. září 2023 konat v Liberci.
Spolu s ním byla v pořadu Host Dopoledne pod Ještědem i poručík Jaroslava Benešová, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje. Poslechněte si záznam rozhovoru.
Související
-
Volali, jestli jsme schopni vyjet. Jednotku jsem měl do 3 minut, vzpomíná velitel lomnických hasičů
Hořící skládku pražců v areálu elektrárny Tisová na Sokolovsku pomáhali hasit také hasiči z Libereckého kraje, profesionální i dobrovolní. I ti z Lomnice nad Popelkou.
-
Na návštěvě: V liberecké stanici Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje
Jak vypadá běžný den na hasičské stanici? Vypravila se to zjistit moderátorka Iveta Kalátová.
-
Nešlo poznat, kdo je dobrák a kdo profesionál. Hasiče za zásah v Hřensku ocenili i hejtman a ministr
50 jednotek dobrovolných hasičů z Libereckého kraje zasahovalo v létě roku 2022 při požáru lesa v Národním parku České Švýcarsko.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.