Jezdíte po I/13 z Rynoltic do Bílého Kostela? Tak pozor na vysokou i jiná zvířata

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Srážka se zvěří (ilustrační fot)

Nejrizikovější úsek v České republice pro střety se zvěří je podle Srna indexu vypracovaného Generali Českou pojišťovnou a Centrem dopravního výzkumu v Libereckém kraji. Jen od října 2019 do března 2020 došlo na 750 metrů dlouhém úseku silnice I/13 mezi Bílým Kostelem nad Nisou a Rynolticemi k 42 nahlášeným nehodám a celková výše škod se vyšplhala ke 2 937 000 Kč.

Na kontrolu úseku se vypravil dopravní expert platformy Vize Nula Roman Budský a redaktor ČRo Liberec Jaroslav Hoření. Zjistili, že správce silnice pro větší bezpečnost udělal kromě plotů vše a ploty nelze mít všude, takže se zaměřili na chování řidičů.

Ti by podle Romana Budského hlavně měli brát vážně dopravní značku Pozor zvěř. Bývá totiž umístěna v úsecích, kde zvířata přes silnici opravdu přebíhají. Častěji migrují od soumraku do úsvitu, a také v některých částech roku – a to v březnu, květnu, říjnu nebo listopadu.

Řidiči, pozor na zvěř!

„V tom úseku je lepší snížit rychlost jízdy, hlavně když je to tam méně přehledné, jsou tam třeba náletové dřeviny. Rozhodně není ostudou, když v úseku, kde se necítím dobře, pojedu třeba šedesátkou. A pokud to jenom trošku jde, tak pojedu ke středu vozovky, abych měl hlídanou nejen levou, ale i pravou stranu vozidla,“ doporučuje Roman Budský.

Podle něj řada řidičů žije v iluzi, že zvěř se automobilů bojí a přebíhá od nich daleko, takže řidiči budou mít dostatek času na případnou reakci. Většinou tomu tak ale nebývá. Zvířata často vyběhnou hned před autem, nebo přebíhají i mezi vozy v koloně.

Co je to SRNA index?
Generali Česká pojišťovna spolu s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i vydávají tzv. SRNA index, který vždy na jaře a na podzim přináší aktuální informace o výši škod i přehled rizikových míst ve vztahu ke střetům vozidel se zvěří v Česku. SRNA index pracuje s počtem nehod zaneseným v policejních statistikách, výší škod na majetku, zdraví i životech. Dává je do souvislosti s rozsahem silniční sítě v krajích a okresech. Data tak lze mezi sebou porovnat. Od října 2019 do letošního března došlo v Česku k 6 980 srážkám se zvěří, ke kterým byla přivolána policie. Nejvíc nehod v absolutních číslech eviduje Středočeský kraj.

Zdroj: www.generaliceska.cz

A co má tedy řidič dělat, když se mu před vozem objeví nějaké zvíře? „Tady je zásada, udržet auto na silnici. Nestrhávat volant, to je to nejnebezpečnější, co se dá udělat. V té vyšší rychlosti a při prudkém stržení volantu, hlavně na těch užších silnicích, bude následovat to, co následovat musí – auto opustí silnici,“ říká dopravní expert Budský. Čelní náraz je podle něj nejbezpečnější, protože zepředu mají automobily deformační zóny a střet tak lépe ustojí.

Crashtest (ilustrační foto)

I při střetu se zvěří platí podle něj obecná rada, jak by měli řidiči reagovat, když se jim v cestě objeví nenadálá překážka. „Intenzivně brzdit, chytit pevně volant a pokud výrazně snížím rychlost jízdy a cítím, že už jedu pomalu, že by se to mohlo podařit, tak teprve pak mohu zkusit pohnout volantem. Ale to se většinou jedná o pohybující se zvíře, takže tam vlastně nebudete mít ani kam strhnout volant. A navíc, pokud přebíhá jeden kus, tak se dá předpokládat, že za ním poběží celé stádo,“ varuje Budský. Řidiči by tak při spatření přebíhajícího zvířete měli očekávat další.

A ještě jedna důležitá rada. Pokud ke střetu se zvěří dojde a vy si řeknete, nikdo mi nic nedá, ale srnku si vezmu do kufru, tak to nedělejte. Dopustili byste se trestného činu pytláctví. Správný postup je označit nehodu a nahlásit ji.

Spustit audio

Související