Druhé dopravní napojení obchodní a průmyslové zóny Sever v Liberci ministerstvo dopravy nechce

9. březen 2021 13:51
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Druhé napojení liberecké obchodní a průmyslové zóny Sever mělo odlehčit například přetížené křižovatce zvané Sněhulák (ilustrační snímek)

Ministerstvo dopravy nesouhlasí s druhým dopravním napojením liberecké průmyslové zóny Sever. Liberec s ním původně počítal při přípravě nového územního plánu. Silnice měla vést za obchodním centrem Globus k nové čerpací stanici ve Stráži nad Nisou a tam se napojit na průtah městem. Ulehčit měla přetížené křižovatce v Růžodole, kterou lidé nazývají „Sněhulák“.

Té se tak začalo přezdívat, protože ji tvořily tři na sebe navazující kruhové objezdy. Tento dopravní uzel využívají řidiči, kteří míří jak do nedaleké průmyslové a obchodní zóny Sever, tak i ti, kteří se tu napojují na průtah městem. Denně tudy tak projedou tisíce aut a často se tu tvoří dlouhé kolony.

A právě této křižovatce mělo další dopravní napojení na průmyslovou zónu ulehčit. S navrženou trasou za Globusem s napojením na průtah městem ve Stráži nad Nisou ale nesouhlasí ministerstvo dopravy.

„To by z našeho pohledu mělo negativní dopad na provoz, protože by přidáním další mimoúrovňové křižovatky vznikl na silnici I/35 úsek s příliš velkým množstvím křižovatek a krátkými mezikřižovatkovými úseky,“ vysvětlil stanovisko ministerstva dopravy jeho mluvčí František Jemelka.

S navrhovaným dopravním napojením nesouhlasí ani Ředitelství silnic a dálnic. Město Liberec má podle Jemelky předložit nový návrh, jak křižovatku vyřešit.

Jak se k závěrům ministerstva staví vedení Liberce?

Podle primátora Jaroslava Zámečníka ze Starostů pro Liberecký kraj se bude město dál snažit, aby dopravní napojení v budoucnu vzniklo. S názorem ministerstva nesouhlasí. Podle něj totiž ministerstvo uvažuje v takzvaném extravilánu. Tedy, jako kdyby se silnice nacházela za městem.

„My naopak tvrdíme, že tato komunikace protíná město. Dokonce před třiceti lety město poskytovalo pozemky pro vybudování této komunikace. A tehdy byl zájem státu, aby se město napojovalo co nejčastěji. Pro město, které protíná tato komunikace, by takovéto pravidlo nemělo být ani uvažováno. Mělo by se vnímat, že je to tepna města,“ vysvětlil stanovisko města jeho primátor.

Liberci by se mohlo podařit úspěšně vyřešit dopravní situaci alespoň u druhé průmyslové zóny Jih. I na ni je dnes pouze jedno napojení, které kapacitně nestačí. Již v platném územním plánu se ale počítá s vybudováním dvoupruhé silnice vedoucí od průtahu městem, která odlehčí ulici České mládeže. 

autoři: Jana Pšeničková , Jakub Marvan , reČRoL
Spustit audio

Související