Do Liazu jsem nastoupil hned po vojně, vzpomíná Jíři Moskal. Tam se také zrodil nápad jet Dakar

V roce 1983 na podzim všechno rozjelo, a na jaře 1984 už se testovaly varianty vozu, které by byly vhodné, vzpomíná Jiří Moskal na začátky účastí liazky na legendárním Dakaru
5. září 2003 byl vyrobený poslední nákladní automobil značky Liaz. Po půl století tehdy skončila značka, kterou ve světě proslavil mimo jiné díky účasti na Dakaru jablonecký závodník Jiří Moskal.
Čtěte také
Nákladní automobily značky LIAZ byly v době Československa známé ve světě především díky účasti na maratónské Rally Dakar. Poslední liazka byla vyrobená v září 2003 jako asistenční vozidlo pro dakarský tým Martina Macíka.
Nápad, vyrazit s nimi na nejtěžší závod světa, se zrodil na podzim roku 1983. A byl u toho čtyřnásobný účastník Dakaru Jiří Moskal, kterého v Jablonci nad Nisou navštívil redaktor Jaroslav Hoření.
„Já jsem v Liazu dělal hned po příchodu z vojny, v roce 1968 v květnu jsem přišel, a 1. června 1968 jsem nastoupil do Liazu. A byl jsem tam prakticky až do konce roku 1990, s tím, že ten poslední rok už jsem díky ochotě tehdejšího vedení Liazu dostal roční dovolenou a už jsem fungoval zahraničí,“ říká s hrdostí v hlase Jiří Moskal.
Jak se vůbec zrodila myšlenky posílat liazky na tak náročnou soutěž? „Já jsem chodil, jak se říká, ‚na kafe‘ do konstrukce k Radkovi Fenclovi, a s ním tam společně, jedno prkno před ním, pracoval docent Zdeněk Kovář, pozdější rektor liberecké univerzity. A oni dostávali různé časopisy ze zahraničí, aby byli v obraze, co se kde děje. No, a tam vždycky v lednu, respektive v únoru, v těch hlavně francouzských časopisech byla spousta místa věnována právě Rally Paříž-Dakar.
A najednou Radek říká: ‚Hele, to by bylo bezva, se zúčastnit…‘ Já jsem měl velice dobrý vztah s tehdejším ředitelem panem Viktorem Koreckým, tomu jsem se o tom zmínil, on to projednal se zástupcem Motokovu ve Francii, tomu se to líbilo, protože to bylo ve Francii velice populární, tahle akce. A tím se to vlastně v roce 1983 na podzim všechno rozjelo, a na jaře 1984 už se testovaly varianty vozu, které by byly vhodné,“ popisuje Jiří Moskal.
Jak Jiří Moskal vzpomíná na léta spojená s Liazem? A jak vnímal ukončení výroby v roce 2003? Poslechněte si záznam rozhovoru.
Související
-
Výročí LIAZ: Přijede i liazka, která byla v roce 1988 druhá na Dakaru
Nákladní auto LIAZ snad ani nejde zničit. Majitelé liazek se nyní chystají na velký sraz do Mnichova Hradiště, kde se kdysi legendární vozidla vyráběla.
-
Motocyklista David Pabiška o Dakaru: Tahleta nemoc se nedá vyléčit
Cílem dakarské rallye projel už jedenáctkrát. Teď sní o tom, že se do soutěže na svém dvoustopém speciálu znovu vrátí. Třeba už za rok.
-
David Pabiška: Jak chutná Dakar
Nekonečné etapy, vyschlá řečiště, kamenité kopce. To vše zdolávali účastníci Rallye Dakaru v Saudské Arábii. Pro motocyklového nezmara Davida Pabišku šlo už o 14. start.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.