Diváci na jevišti, herci v hledišti. Dostojevského Běsi v Šaldově divadle nabízí nevšední zážitek

1. únor 2019

Na jaře roku 1967 se liberecké Šaldovo divadlo stalo první československou scénou, na jejímž jevišti se po válce objevili Dostojevského Běsi. Po více než padesáti letech se do Liberce znovu vracejí. V premiéře dnes 1. února od 19 hodin.

Dostojevského Běsi mají v Divadle F. X. Šaldy premiéru po více než 50 letech

Tentokrát ale v originální dramatizaci hostujícího režiséra Doda Gombára. Nastudoval ji například s Martin Poláchem, Markétou Tallerovou nebo Janem Jedlinským. Ti všichni budou mít k dispozici obrovský prostor.

Divadlo naruby!

Diváci při představení sedí v půlce jeviště libereckého divadla tváří v tvář hercům. Ti jsou těsně před nimi na jevišti nebo přechází do prázdného hlediště. Přímo naproti v hlavní lóži scénu doprovázejí hudebníci. Divadelní svět obrátil naruby režisér Dodo Gombár: „Jste zkrátka v kuchyni. Kdybych byl divák, strašně by mě to zajímalo…“

Herci v hledišti. Neobvyklá podívaná se naskytne divákům, kteří budou zase na jevišti

„Prázdné hlediště v sobě má jedno velké gesto, které koresponduje s tématem Dostojevského románu – obraz světa, který nemá jednotící princip. Světa bez boha, kde životy nemají smysl, a myslím, že takový svět prázdné hlediště připomíná,“ doplňuje dramaturg Tomáš Syrovátka.

„V dnešní době člověk slyší různá varování před extremismem a populismem a já si myslím, že takové věci jsou spíš důsledek, ne příčina. Příčinou jsou falešné hodnoty a svět, který nemá vzory, za kterými bychom stáli. O tom Dostojevský psal a my o tom hrajeme.“
Tomáš Syrovátka, dramaturg

Inscenace klade větší nároky na herectví, to potvrzuje Barbora Bezáková představitelka  Lizavety Drozdovové: „Je to technicky dost náročné – na hlas i artikulaci.“ Emotivnost představení podporuje pár tanečníků, pohybová spolupráce je dílem Lindy Fernandez Saez. V pozadí hlediště je vyvažují statické figuríny v životní velikosti.

Vstupenky na inscenaci Běsi nebude jednoduché sehnat, na jevišti je pro publikum 140 míst, v hledišti jich bývá běžně víc než třikrát tolik.

Hlavní tvůrci představení a herečka Barbora Bezáková, která hraje postavu Lizavety Nikolajevny Drozdovové
autor: Lucie Fürstová

Související

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová