Díla Olbrama Zoubka v Liberci. „Jsou to stopy jeho rukou,“ říká dcera známého sochaře

9. září 2019

V roce 1969 představil Zoubek na Šaldově náměstí své cementové sochy chodců. Na výstavě Socha a město mu tehdy vynesly Cenu Matyáše Brauna. Po padesáti letech se Zoubkova tvorba do Liberce vrátila, a hned na dvě místa.

Český sochař, který sňal posmrtnou masku Jana Palacha a vytvořil pro něj náhrobek, je mimo jiné také autorem Pomníku obětem komunismu na pražském Petříně. Průřez jeho tvorbou od 70. let minulého století je nově k vidění na výstavě Sochy a reliéfy v městské galerii v Liberci.

Jedno z vystavených děl Olbrama Zoubka v Liberci

Hlavní dominantou výstavní síně je takzvaná Železná opona, návrh vytvořený pro Smetanovo divadlo v Praze v podobě rozměrného reliéfu z vrstveného olova, který ovšem nebyl nikdy realizován. „Zpočátku normalizace otec neprošel tím politickým kádrováním,“ vysvětluje dcera Olbrama Zoubka.

Čtěte také

„Jsou to komorní plastiky a reliéfy“ říká o nové výstavě Polana Bregantová. „Žádná velká socha tady není, protože ty máme na dohled před radnicí,“ dodává dcera sochaře.

Na náměstí Dr. E. Beneše v Liberci totiž mohou lidé již od srpna vidět čtyři bronzové sochy v nadživotní velikosti ze Zoubkovy dílny. Pod širým nebem budou Ifigénie, Kltytaimnéstra, Jidáš a Kúros zkrášlovat nároží před libereckou radnicí až do konce srpna 2020.

Olověné a cementové reliéfy a plastiky Olbrama Zoubka budou v Malé výstavní síni k vidění do 10. listopadu.

autoři: Lucie Fürstová ,
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.