Aktéry šikany jsou děti, které nemají dostatečnou pozornost a emoční podporu, upozorňuje poradkyně

Zhoršení prospěchu nebo psychické problémy. Vnímaví rodiče si často všimnou změny u dítěte, málokdy ale tuší, že může jít o následky šikany. A dítě se často bojí svěřit. Problematiku přiblížila ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny v Liberci Jana Hlavová.

„Projevy, které naznačují, že dítě je obětí šikany, nebo že je účastníkem, může být to, že třeba hůř spí. Pokud je oběť, může chodit domů potrhané, s modřinami, může se vyhýbat některým společným aktivitám. Někdy děti oddalují odchod do školy, nechtějí chodit stejnou cestou, kterou jsou zvyklí, nebo po rodičích chtějí, aby je odvezli autem. Chodí domů jinou cestou, ztrácejí věci, mívají je nějak poškozené,“ popsala Jana Hlavová.

Rodiče by podle ní určitě měli věnovat pozornost jakékoliv změně v chování nebo prožívání dítěte. Pokud nějakou zaznamenají, doporučuje obrátit se na třídní učitelku, nebo na výchovného poradce s dotazem, jestli se ve škole něco neděje.

Jana Hlavová, ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny v Liberci

Jako prevenci šikany doporučuje Jana Hlavová rodičům budovat si s dětmi pozitivní vztahy a věnovat jim pozornost. „Protože se nám ukazuje, že aktéry šikan jsou děti, které nemají doma dostatečně dobrou, hlubokou pozornost a emoční podporu. A obětí zase bývá dítě, které je nějak odlišné,“ přiblížila zkušenosti z praxe.

Liší se druhy šikany na základních a středních školách? Jak vypadá kyberšikana? Co dělat, když je vaše dítě obětí šikany? A co když je agresorem? Kam se můžou rodiče obrátit? Poslechněte si záznam rozhovoru Jakuba Marvana s ředitelkou Pedagogicko-psychologické poradny v Liberci Jany Hlavové.

autoři: Jakub Marvan , reČRoL
Spustit audio

Související