Žitavská úzkokolejka - zážitek pro šotouše i rodiny s dětmi
Jen pár kilometrů od Liberce, v trojzemí České republiky, Polska a Německa, leží přírodní park Žitavské hory. Jeho prohlídku je možné spojit s projížďkou žitavskou úzkokolejkou. Vyjíždí z Žitavy a má dvě cílové stanice – Ojbín a Jonsdorf. Pravdou ale je, že letošní sezónu právě na úzkokolejce výrazně ovlivnila koronavirová epidemie. Úpadek cestujících prý byl víc než patrný.
„Žitavská úzkokolejka funguje jako poskytovatel hromadné dopravy, takže má roční zakázku - penzum kilometrů, které musí odjezdit. V těch dobách koronaomezení je neodjezdila, proto jsou podnikány kroky, aby ty kilometry byly odjety teď. To znamená, že sezona se prodlužuje až do sedmého listopadu a víkendový jízdní řád se jezdí už v pátek,“ uvedl specialista na Žitavskou úzkorozchodnou dráhu Petr Kumpfe. Zatím je ale nutné při cestách počítat s rouškami, které se v uzavřených prostorách v Německu stále ještě nosí.
Na trase je celá řada lákadel, včetně místa, kde se koleje rozdělují. „Teď jsme v Bertsdorfu a to nádraží je v podobě, v jaké bylo na konci třicátých let. Od té doby se nezměnilo. Tou největší atrakcí je zdvojený výjezd dvou parních lokomotiv zároveň, to jinde na světě nenajdete,“ doplnil Petr Kumpfe, podle kterého si společný rozjezd vždy fotili železniční fanoušci z celého světa.
Žitavská úzkokolejka láká velké množství turistů všech generací. Na vyjížďku parní lokomotivou vyjíždějí rodiny s dětmi i fanoušci do železnice z různých zemí včetně České republiky. „Je sem dobrá dostupnost z Prahy. Samozřejmě nádherná příroda, parní vláček, jsem fanda. A potom, to území je taky tak trochu naše, protože na skále je klášter postavený Karlem IV.,“ uvedl jeden z českých cestujících. Klášterem měl na mysli zbytky kláštera u hradu Ojbín, který ve druhé polovině 14. století sloužil jako jedno ze sídel Karla IV., Žitavsko v tu dobu bylo součástí českého království.
Kalendář letošních akcí je omezený, přesto bude z čeho vybírat. „Oblíbená letní slavnost Historik Mobil, na které se potkávaly závodní auta při závodu do vrchu, veteráni a vláčky, byla odložena na první zářijový víkend. Nakonec se ale ukázalo, že by se v omezeném množství lidí taková slavnost uskutečnit mohla. Takže se letos uskuteční tyto slavnosti dvě, jedna v tom původním termínu prvního víkendu v srpnu, ta druhá první víkend v září,“ pozval Petr Kumpfe všechny příznivce starých aut i železnice na tematické akce, které se na Žitavské úzkokolejce pořádají.
Související
-
Ráj parních mašin? Žitavská úzkokolejka, která se pyšní...
Na pěti tratích v Sasku si můžete užít mimořádný zážitek – jízdu vlaky taženými parními lokomotivami. Velmi populární je úzkokolejka vedoucí ze Žitavy do Oybina. Pa...
-
Krajská NEJ: Kořenovská zubačka je jedinou tratí svého druhu u nás
Železniční trať Tanvald – Kořenov na délce šesti kilometrů a 700 metrů překonává výškový rozdíl 235 metrů, což je pro vlaky extrémní stoupání. A tak na ní jezdí zubačka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.