Úřad na ochranu osobních údajů stanovil pravidla pro obchodní SMS. Kdy je obchodník může a kdy nesmí posílat
SMS zprávy od prodejců budou muset nově splňovat přísnější pravidla. Pokud firmy neupraví podmínky posílání zpráv zákazníkům, bude jim hrozit pokuta v řádech až desítek milionů korun.
Čtěte také
Určitě to znáte, přijde vám SMS s nabídkou zvláštní slevy na nákup, nebo třeba SMS zpráva k svátku, díky které máte slevu na nákup ve svém oblíbeném knihkupectví. Právě tyto marketingové zprávy čekají změny, a to kvůli novým upřesňujícím pravidlům, které stanovil Úřad na ochranu osobních údajů.
K tomu, aby firmy posílaly marketingové SMS zprávy, musejí nově nabídnout rychlou a bezplatnou možnost, abychom je ukončili, když už je nebudeme chtít. V případě, že chodí z telefonního čísla, je ten způsob jednodušší. Lidé můžou napsat například „STOP“ a tím posílání zpráv ukončit.
Jiné to ale je, pokud se místo odesílatele zobrazuje rovnou jméno společnosti. V takovém případě se budou pravidla měnit. „V minulosti to byl link, který byl uvedený v té zprávě, a zákazník na něj klikl, a na stránce na internetu zaškrtl, že už nechce zprávy doptávat. To ale Úřad na ochranu osobních údajů označil jako nevyhovující, protože k odhlášení bylo potřeba připojení k internetu,“ popsal výkonný ředitel společnosti Acomware David Vurma.
Firmy tak hledají možnosti, jak splnit pravidla úřadu. „Jako jedna z možností se nabízí to, že přímo v SMS zprávě bude telefonní číslo s předvolbou 800, na které zákazník bude moct napsat, nebo zavolat, tak, aby byl odhlášen, a neponese to žádné náklady na jeho straně a nemusí mít připojení k internetu,“ doplnil David Vurma.
Firmy a podnikatelé můžou svým zákazníkům posílat marketingové zprávy ve dvou případech: Buď už zákazníkovi v minulosti něco prodali a při té příležitosti na něj získali kontakt. „Obchodník může zasílat jen taková obchodní sdělení, která se týkají obdobných výrobků, které si spotřebitel u podnikatele předtím zakoupil. Navíc, u takových sdělení musí být uvedená jednoznačně a srozumitelně možnost zakázat podnikateli tento typ marketingu,“ upřesnil právník spotřebitelského centra dTest Jiří Zelenka.
Další možností je, že už v minulosti obchodník od zákazníka získal souhlas. Pokud nová pravidla obchodníci nebudou dodržovat, můžou dostat pokutu až 10 milionů.
SMS marketing je jednou ze složek marketingu pro firmy důležitý hlavně ve chvíli, kdy dělají speciální akce. Můžou tak prostřednictvím SMS zpráv jednoduše informovat zákazníka o slevě, speciální nabídce, nebo třeba novém zboží v prodeji.
Prostřednictvím zpráv se můžou zákazníkům, kteří u nich dlouho nenakupovali, i připomenout nebo je upozornit třeba na konec platnosti slevových kuponů.
Související
-
Česká pošta varuje před podvodnými SMS a vyzývá klienty, aby v nich neklikali na odkazy
Česká pošta upozorňuje na podvodné SMS, které lidem chodí v posledních hodinách. Českému rozhlasu to potvrdil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
-
Českem se šíří nové podvodné sms zprávy. Z lidí se snaží vylákat stovky korun
Spotřebitelské centrum dTest varuje před podvodnými sms zprávami, které se v posledních dnech šíří. Naletěla jim už spousta lidí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Univerzita upravila režim centra, kde studentky svlékaly podprsenky. Nabízí kontrolu ručními skenery
-
Zákaz návštěv nemocnic kvůli covidu moc nefunguje, nakažení jsou i zdravotníci, říká primář Dlouhý
-
Koupání ve světlech reflektorů. V Dubaji zřizují noční pláže, plavčíci mají dalekohledy pro vidění ve tmě
-
Na konkurz do StarDance si vzal žebřík. ‚Byli v šoku, ale zafungovalo to‘, vzpomíná Marek Zelinka