Trať mezi Tanvaldem a Kořenovem v Jizerských horách je uzavřená. Na jediné ozubnicové trati v Česku začíná rekonstrukce

Zubačku v Jizerských horách česká velká oprava
Od úterý 15. dubna až do konce října je zastavený provoz na jediné ozubnicové trati v Česku. Železnici z Tanvaldu do Kořenova v Jizerských horách nechá Správa železnic za více než 447 milionů korun opravit. Trať přezdívaná Zubačka je nejstrmější v Česku.
Po rekonstrukci by tam jízda měla být bezpečnější. Kromě výměny kolejí a ozubnicového systému čeká oprava i nádražní budovy. Ještě po neopravených kolejích se historickým motoráčkem provozovaným spolkem Zubačka naposledy projela i naše reportérka.
„Ta trať už není úplně v dobrém stavu, takže budeme doufat, že bude konečně kvalitní. Pro provoz těch ozubnicových lokomotiv už je skoro nezbytný, aby ta trať byla zrekonstruována,“ komentoval poslední jízdu strojvůdce Karel Hanuš. Pro každou jízdu historické soupravy prý musel spolek žádat o výjimku, což by se po rekonstrukci trati mělo změnit.
Rekonstrukce ozubnicové trati
„Zubačka se hodně promění. Naposledy rekonstrukce proběhla někdy v 60. letech. Teď bude úplně nový svršek, nové koleje mezi Tanvaldem a Kořenovem. Nahrazená bude i ozubnice, bude vyrobená nová. A nově přibyde ozubnice i ve stanici Dolní Polubný, kde bude ozubnice i skrz stanici. Budou zde nově vyrobené tři ozubnicové výhybky,“ popsal jednatel spolku Zubačka Petr Prokeš.
„Pomůže nám to u těch ozubnicových vlaků, kdy ten ozubnicový vlak je hodně těžký a dneska se rozjíždět do těch 58 promile proti tomu největšímu stoupání, adhezně, tak to bylo pro strojvedoucí velmi náročné,“ dodal Prokeš.
„Ta stávající bude snesená a některé prvky budou odvezené do muzejních expozic, Národního technického muzea, našeho muzea a Muzea ozubnicové dráhy,“ vysvětlil přednosta Správy tratí Liberec Robert Bayer.
Výluka na ozubnicové dráze potrvá do konce října. Kvůli její rekonstrukci ale od 15. dubna až do 26. září platí výluka na trati z Jablonce nad Nisou až do polské Sklářské Poruby. Doprava bude zajištěna náhradními autobusy, výlukový jízdní řád najdou cestující na stránkách krajského koordinátora veřejné dopravy iidol.cz.
Související
-
Mezi lokomotivy výtopny Kořenov
Opět po čase se magazín Vlakem Libereckým krajem vrací do kořenovské výtopny, kde nadšenci renovují a udržují historické ozubnicové lokomotivy. Provádí tam Vilém Erlebach.
-
Krajská NEJ: Kořenovská zubačka je jedinou tratí svého druhu u nás
Železniční trať Tanvald – Kořenov na délce šesti kilometrů a 700 metrů překonává výškový rozdíl 235 metrů, což je pro vlaky extrémní stoupání. A tak na ní jezdí zubačka.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kdo bude novým papežem? Mluví se o 12 možných kandidátech, jeden z nich se narodil na Litoměřicku
-
Papež František zemřel kvůli mozkové mrtvici. Náklady na pohřeb uhradí neznámý dárce
-
Po smrti papeže: František chtěl poslední odpočinek mimo zdi Vatikánu. Konkláve bude bez české účasti
-
U obce Rynholec na Rakovnicku hoří skládka plastů. Hasiči vyhlásili třetí stupeň poplachu