Pozor na falešné bankéře nebo policisty, snaží se lidi po telefonu okrást. Jakou mají metodu?

4. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Seniorka, telefon, platební karta, šmejdi, podvod po telefonu, platba, podvodníci, nákup po telefonu. Ilustrační foto

Roste počet telefonátů, kdy se podvodník vydává za pracovníka banky nebo za policistu. Své oběti se snaží přimět k tomu, aby převedly peníze na účet, ke kterému ale mají přístup jen útočníci. Podle zjištění Českého rozhlasu podvodníkům uvěřila už téměř stovka lidí, policie škody způsobené hackery vyčíslila na miliony.

„Domnělý pracovník bankovní společnosti zavolá své oběti a informuje ji o tom, že došlo k nestandardním transakcím na jejím účtu a do té doby, než-li se to vyšetří, tak v zájmu bezpečnosti oběti je, aby své finance převedla na jiný účet,“ popsal metody podvodníků mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík. Útočníci oběti nadiktují číslo jiného účtu, kde budou jejich peníze údajně v bezpečí. Aby svou historku ještě podpořili, vydávají se také za policisty.

Hovory, tak jak probíhají, jsou třeba strukturované tak, že zavolá jeden pracovník a ten napřed klienta informuje, že se něco děje na jeho účtu a že ho přepojí na dalšího pracovníka v bance. A opravdu ho přepojuje...
Petr Barák, komise pro bankovní a finanční bezpečnost

„Po skončení prvního hovoru následuje druhý, kde se volající představí jako policista a skutečně potvrdí, že došlo k útoku a probíhá vyšetřování a bude nejbezpečnější peníze převést na účet, který uvedl již zástupce bankovní společnosti,“ vysvětlil další krok podvodníků Moravčík.

Podle bankovní asociace jsou v tomto případě hackeři velmi vynalézaví. Mluví plynně česky, používají bankovní terminologii i klasické ověřování klientů bankou, kdy se oběti ptají třeba na poslední dvě čísla rodného čísla.

Čtěte také

Hovor navíc působí jako ze skutečného callcentra. „Dnes už na to mají celá callcentra, nedělá to jeden člověk. Hovory, tak jak probíhají, jsou třeba strukturované tak, že zavolá jeden pracovník a ten napřed klienta informuje, že se něco děje na jeho účtu a že ho přepojí na dalšího pracovníka v bance. A opravdu ho přepojuje,“ upozornil předseda Komise České bankovní asociace pro bankovní a finanční bezpečnost Petr Barák.

Podvodníci navíc umí zfalšovat telefonní čísla. Oběti se tak na obrazovce telefonu objeví skutečné číslo například infolinky jeho banky. Podle Baráka umí hovor útočník chytře zmanipulovat: „Ptají se i na věci, které ani oni sami neznají, protože položí třeba otázku řekněte mi poslední dvojčíslí vašeho rodného čísla a vůbec nemusejí to rodné číslo znát. Oni jenom řeknou: ‚Ano, správně‘.“

Hackeři taky podle Baráka většinou ví, u které banky má oběť otevřený účet. „Jméno banky je možné získat například z úniků e-shopů. Myslím si, že získat informaci o tom, z které banky se platilo, v případě, že uživatelé platili prostřednictvím bankovního převodu, můžou útočníci při úniku dat získat velmi lehce,“ přibllížil způsob, jak takovou informaci můžou útočníci získat, bezpečnostní analytik firmy Excello Boris Mutina.

Jak poznat podvodný hovor?

Bankovní asociace i policie upozorňují, že podezřelý hovor poznáte například podle toho, že se vás volající snaží dostat do nějakého časového presu a ptá se vás na hesla nebo přístupové kódy do bankovnictví. To skutečná banka nikdy nedělá. Podvržené telefonní číslo se ale rozpoznat nedá. Nejjednodušší je hovor ukončit a zavolat znovu do své banky nebo svému bankéři, který pak pravost hovoru může zpětně ověřit.

autoři: mag , reČRoL | zdroj: iROZHLAS.cz
Spustit audio

Související