Poklad na železnici? Nádraží v Martinicích. Nadšenci tam připravují naučnou stezku
V Krkonoších je unikátní nádraží. Nenajdete na něm žádnou elektroniku a automatiku. Výhybky tam železničáři ovládají soustavou pák a převodů. A obsluha se dorozumívá telefonem na kličku. Železniční nadšenci dlouho bojovali o to, aby nádraží v Martinicích minula modernizace. Teď se toho dočkali, a tak mohou v klidu připravovat naučnou stezku kolem ručně ovládaných návěstidel, semaforů a výhybek.
K záchraně nádraží přispěl i Petr Pěnička. Teď je místo kulturní památkou a milovníci staré železnice se pouštějí do vybudování naučné stezky kolem nádraží. „Začneme u hlavní budovy, pak se zastavíme u starých závor, návěstidel, vodárny, strážního domku. Každé zastavení bude u zařízení, které bude popisovat jeho historii i současnost,“ vysvětluje Pěnička. Martinickému Spolku železniční historie s přípravou naučné stezky pomáhá i ředitel Krkonošského muzea v Jilemnici, Jan Luštinec. Připomíná, že bývalý majitel zámku, kde je teď muzeum, hrabě Harrach byl iniciátorem stavby železnice v Martinicích. „Postupně shromažďujeme materiály, které se nám dochovaly. Spoustu unikátních snímků – nejstarší je z roku 1870,“ říká Luštinec.
Pomozte mašinkářům! Vzpomínky, fotky i staré jízdenky
Členové spolku se obávali, že jejich plán naruší chystaná modernizace železnice. Dobrou zprávu jim teď aktuálně přinesl Pavel Tesař ze Správy železniční dopravní cesty. „Dokumentace nebude zahrnovat modernizaci stanice Martinice v Krkonoších, kde se budou vzhledem k památkové ochraně i do budoucna používat mechanická návěstidla.“
Vstřícné jsou i České dráhy, které vlastní pozemky kolem nádraží. Mašinkáři chtějí oslovit ještě lidi, kteří by mohli mít někde v albech nebo v krabicích na půdách staré fotografie z běžného provozu na martinické dráze, možná i deníček jejich tatínka nebo dědečka, který tam pracoval. „Každá vzpomínka, drobnost…nebo i starý jízdní lístek,“ upřesňuje Jan Luštinec.
Členové spolku potřebují na naučnou stezku 100 tisíc korun, 60 tisíc už sehnali. Od firem. A věří, že díky individuálním dárcům bude na transparentním účtu martinického nádraží brzy dostatek peněz.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Ani na víkend do Minsku nemůžu.‘ Rusko nechce úředníky či státní zaměstnance pouštět za hranice
-
Jak ochránit podmořské kabely? Vždy se něco pokazí. Ujistěte se, že víte, komu volat, radí americký voják
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů